Locus de Consummatione Saeculi - pagina 748
College-dictaat van een der studenten
416 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
den openbaren weg te bouwen on van lieverlede werd dit recht ook toegekend aan andere Protestantsche sekten. Doch kras zette integendeel de Magistraat haar plakkaten door tegen de Roomschen, in die streken, waar zij in de minderheid waren. Hadden ze de meerderheid, dan behielden zij de oude kerkgebouwen en zag de magistraat dit door de vingers tot groote ergei-nis van den Gereformeerden predikant, die slechts een klein kerkje had. Van deze predikanten is de aandrang tot de staten tot het uitvaardigen van nieuwe plakkaten het sterkst uitgegaan.
We
laten ons verder met de historie niet in, maar de eigenlijke theoder Grereformeerde theologen was volstrekt niet vrijheid van godsdienst en kerk in den zin, waarin wij het verstaan.
rie
Toen
kort
godsdienst
het
voor
allen
tcragslaait ivilden,
der
Spanjaarden de Ifoderaten
verklaarden de Geref. theologen
Staten, dat de strijd tegen Spanje niet gevoerd
aan de
elke religie,
baren
na
maar
alleen voor de
umre
van de nietivare
eeredienst
religie,
ums voor
rrijlieid
van
in een geschrift
de vrijheid van
en dat ze duiding van eiken open-
religie bleven
beschouwen als schending van
den 2Jlicht, loaaronder de magistraat stond. Hierin ligt in vergelijking met de Roomsche theorie een groote schrede voorwaarts. De libertas in foro consciëntiae, in huisgezin en privaten h'venskring
was
gered. Vandaar, dat uit andere landen veel ketters, die in
land
niet
geduld
werden,
hierheen
kwamen, omdat
hun eigen
ze hier ten minste één
plek in Europa vonden, waar het leven der consciëntie en het huiselijk leven
ongedeerd existentie kon vinden. het beginsel, dat consciëiüievrijheid ook eischt een uiting van gedachten, openbaring van het consciëniieleven, een propagatie van denkbeelden en het hebben van een eigen eeredienst ten behoeve der religie, ontbreekt bij de toenmalige Geref. theologen ten eenenmale, omdat zij veel te veel door de Roomsche
Maar
een
theorie
bevangen waren
om
tot dit
hooger inzicht
te
komen. Werkelijk vinden
Willem van Oranje en enkelen zijner uitnewe daarentegen mende mannen. De Geref. predikanten daarentegen met Datheen en Moded aan het hoofd hebben altoos zoo sterk mogelijk tegen deze tweede opvatting van dit beginsel ivel bij
de libertas consciëntiae gereageerd.
aan de Gereformeerden, op welke gronden ze zich alzoo stelden, dan beroepen ze zich op: 2 Cor. 5 vs. IL
Vraagt
tegen a.
men nu
Rome
Daarmee zeiden ze is uitgesproken, dat men in geestelijke zaken geen divang moet bezigen, maar alleen Tti^i^bg, dat men niet iemand, ook niet de Overheid, moet dwingen om de ware belijdenis te aanvaarden, maar in den naam des Heeren moet zoeken te overreden en te overtuigen, omdat dwangmiddelen in geestelijke zaken niet te pas komen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's