GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 271

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 271

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

269 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

van een nieuw lichaam. De fout dezer nog heden ten dage in het Pantheïsme. Origenes dronk dit pantheïsme in door het Platonisch pantheïsme te Alexandrië de Vermittlungstheologen deden het op bij een Fichte en een Schelling, die tot eene gelijke conclusie zijn gekomen. Het is eene prlncipiëele kwestie, omdat het de principiëele vraag raakt naar de verhouding, de grenslijn tusschen Grod en zijne schepping. De principiëele scheiding toch van deze beide is tegelijk die van stof en geest. War ik dit door elkaar, vermeng ik beide, dan krijg ik het „geistleibliche" en weldra verdwijnt het stoffelijke, zoodat ik ten slotte niets overhoud dan het geeste-

nieuw lichaam

of

het procreëeren

Spiritualisten school evenzeer toen als

;

lijke alleen.

Heden ten dage vertoont

zich dit onder

twee vormen, wordt het

in twee

vcorstelUngen voorgedragen en wel:

dat er eene nova creatio corporis a Deo is;

1".

2",

De

procreatio corporis ab

anima

of per

animam

is.

meening, dat God een heel nieuw lichaam geeft, wordt door slechts zeer weinige Vermittlungstheologen voorgestaan, omdat het pantheïsme hen den anderen weg opdringt. eerste

Onder degenen, opinie a. tivee

die de tweede voorstelling voordragen, bestaat verschil

van

:

Sommigen redeneeren lichamen,

het

eene

is

aldus

:

wij

hebben niet één lichaam, maar

het zichtbare, het andere

is

eigenlijk

achter dat zichtbare

verscholen en slechts in kiem aanwezig. b.

Anderen

stellen zich dat zóó voor, dat het anégfia tov aoóncczog

nv&vfiutt,>icög

de wedergeboorte in den mensch inkomt.

bij

Nog anderen onderscheiden tusschen cüq^ en ocöficc en leeraren, dat de ziel den dood de occq^ verliest, maar dat het oafia aan de ziel blijft vasthangen en dus de eeuwigheid mee ingaat, terwijl de ziel zich dan uit de stoffen, die in de eeuwigheid bestaan, dat aè^a aanvult. Dit laatste wordt dan weer op drieërlei wijze verklaard: «. dat deze actie dadelijk na den dood begint; eerst bij de wederkomst des Heeren aanvangt; ^„ „ „ reeds vóór den dood plaats grijpt en wel door middel van y. „ „ „ het avondmaal. Onder degenen, die alzoo oordeelen en dus pantheïstisch de leer huldigen, dat ziel en lichaam eigenlijk maar ééne substantie uitmaken, bestaat bij de meest orthodoxen nog deze overtuiging, dat, als dat oafia nieuwe stoffen zal geassimileerd hebben en weer zichtbaar naar buiten zal getreden zijn, het dan toch altijd nog de menschelijke gestalte zal vertoonen. c.

bij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 271

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's