Locus de Consummatione Saeculi - pagina 712
College-dictaat van een der studenten
380 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). diijJickl te
als
de
vindiceeren tegenover den bisschop van Rome. keizer zich Caesar en
Duitsche
noemt,
doch
werkelijk
gee/t
deze
't Klinkt wel vreemd Augustus Romanus, Römïscher Kuiser
titel
te
kennen, dat hij geroepen
is
tot het
voeren van opperbeivind. over de volken van Europa.
De bisschop van Rome moest van zijn kant pogen de autonome velleïteiten van den keizer tegen te gaan en hierdoor de onderworpenheid van den keizer aan den bisschop van Rome handhaven. Daaruit is de strijd van de Ghibellijnen en
Welfen geboren, die eerst tot de volkomen nederlaag van den keizer
geleid heeft.
Doch
daarentegen
de keizerlijke
was de kracht der kerk uitgeput, terwijl macht weer iets meer haar eigen kracht begon te ontwikkelen. De kerkelijke macht van Rome drong op den achtergrond^ ze ging tanen en de macht van de Overheid in Duitschland won. Op deze wijze in deze worsteling
de Reformatie voorbereid.
is
Men lüijze
gevoelt nu, hoe de Römischer Kaiser in Duitschland op zeer natuurlijke lust
had.
in het
het Byzantvjnsche
rijlc
weer opnemen van de Caesaropapistische
theorie, die in
ivas ingevoerd.
Romeinsche keizers met name onder Justinianns is het Romeinsche men van Romeinsch recht dan is niet te denken aan een recht b. v. van Varro, maar aan het recht van een Christelijken staat. Daarom komen er in het Romeinsche recht bepalingen Juist onder
recht eerst tot codificatie gekomen. Spreekt
voor omtrent de verhouding tusschen Overheid en Kerk, waarbij aan de' Overeen sterk ius circa sacra is ingeruimd. Daar nu de juristen in Duitschland door lectuur van de pandecten zich in die lijn gevormd hadden, kon het
heid
anders
niet
Duitsche
Overheid
mag men
zeggen, dat in den strijd van de Ghihellijnen met de Welfen poging van den Römischen Duitschen keizer aan de orde was de Caesaropapistische idee van Byzantium ook in het Westen en Noorden
recht
eenerzijds
om
die lectuur verschafte bij de ambtenaren en juristen in het ingang aan een geheel Caesaropapistische opvatting, waarbij de als zoodanig het recht kreeg in kerkelijke zaken te beslissen. Met
of
rijk
de
van Europa in te dragen en anderzijds de weerstand van de kerk van Rome, met hand en tand zich verzette en opkwam voor de vrijheid en de zelfstandigheid van de kerk van Christus. Wanneer men de geschiedenis der Middeleeuwen doorleest, moet men daarom wel weten, aan welken kant men zijne sympathieën^'plaatst. Meestal is de sympathie aan den kant der Ghihellijnen met de Duitsche keizers en kant men zich sterk tegen G-regorius VII en de Pausen, omdat deze de macht van Rome hoog hielden. Maar onze sympathie is volstrekt niet op de hand van de Duitsche keizers, die metterdaad de onderiverping van de Kerk aan de Ov.erheid die
ivilden, de paganistische,
Caesaropapistische idee voortplantten, tenvijl het juist de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 712](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's