Calvinisme en revisie. - pagina 20
18
Immers de kenmerkende voorkeur en de kenteekenende eigendommelijkheid van het Calvinisme ligt niet in eenig leerstuk, maar hierin, dat het in de Christelijke rehgie het wezen zelf der hoogste recht laat
tot zijn
religie
eigenaardige
geestesrichting
komen. Men behoeft
van het Calvinisme
te
zich,
om
kennen,
de
dan
ook niet te verdiepen in de breede studiën die Ullman, Schweizer, Herzog, Baur, Schneckenburger, Scholten, Gass en het
opspeuren van
aan
anderen
gewijd hebben.
eigenaardigheid
deze
Aller
slotsom toch komt, formeel en materieel; hierop neer, dat het Calgeheel zijn opvatting van de Christelijke Eeligie, ja,
vinisme in
aan God Almachtig
in zijn geheele levens- en wereldbeschouwing,
de eerste
Met
j^lciats
toekent.
den zin van Schleiermacher, die van een „schlechthinniges
in
Ahh&nglichkeitsgeführ sprak, want immers reeds door dezen vorm
van uitdrukking
toch weer het subjectief gevoel op den voor-
is
grond gekomen, en daarmee het Calvinistisch beginsel vernietigd.
name de
en met
Religie,
Christelijke Rehgie, als de absolute,
mag,
zoo jubelt en belijdt de Calvinist, tot geen heilsinstituut verlaagd,
mag
in
geen deugdsmotief vervalscht,
omgezet, maar moet,
overmits nu
om
alle rehgie
mag
geen kosmologie
in
haar eere te hebben,
En God de
religie blijven.
wortelt in de verhouding, waarin
Heere, als Schepper, ons, zijn schepselen, tot zich geplaatst heeft,
zoo klimt in de Christelijke rehgie
punt van
Hem
in
den alles
geschapen
horizont
hij
God God
het hoogste op, die op elk
laat blijven
;
dat wil zeggen.
eert als de^i Almachtigen Schepper, die alle dingen
heeft
om
Zijns
Zelfs wil, en die, als
dan door zichzelven gebonden, voor
alle
schepsel
God door niets nu en eeuwighjk
het aanzijn, en de wet van dat aanzijn, heeft bepaald.
Met aUeen
het Deo gloria, maar het ,,SoliJ)Qo gloria"; en voor zijn aanbiddelijke
vorst
majesteit
alle
schepsel, en dus ook de mensch, hij
aan den emmer, ja minder geacht Dit
zij
dan
of bedelaar, een stofje aan de weegschaal, een druppelken
wil
nu
niet
zeggen,
Christelijke religie is uitgeput.
dat
En
als niets.
hiermee
de vohe rijkdom der
de redding van den zondaar; de Baptist het mysterie der wedergeboorte; de als
de
ilfe^/^odis^
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's