GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 172

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 172

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

170

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Bedenk nu eens, dat de groote massa in Israël Jezus en de apostelen heeft verworpen Dit geldt dus van bijna geheel het Joodsche volk. Matth. 11:21 v.v. Eene dergelijke uitspraak, toegepast op bepaalde steden, die in bijzondere mate getuige waren geweest van de krachten, die van Christus waren uitgegaan. Tyrus en tSidon, namen van eenzelfden klank, dien de stad !

Parijs in onze ooren verwekt, zal het

verdragelijker

zijn.

nedergestooten" van Israëls f. Tegenover deze verwerping „tot in de hel toe volk, stelt de Heere het feit, dat Hij eene niemve peripherle rondom zich, als het centimm, verzamelt, Matth. 21

:

33

cf.

Matth. 11

:

28

Deze gedachte

v.v.

s.s.

in

een gelijkenis uitgedrukt en dat wel op

de meest krasse wijze.

Een man heeft een wijngaard, aiinslav, geplant en dien yBagyotq gegeven Tegen den tijd der vruchten zond hij zijne SovXoi. Die zijn door de yfcopyot' verworpen. Hij zond nogmaals dovloi. Hetzelfde geschiedde. Toen zond (Israël).

Hij

eigen

zijn

ysaqyoi

hebben

bij

die

zoon. En ook dien doodden de landslieden. Zullen de nieuwe oude worden ingelijfd? Of zullen die oude ysa^yoC de voorkeur

?

Neen, de Joden strijken hun eigen vonnis v-a-Aohg xk/cos anoXiGn. avrovq. De aiLTiBlèv wordt hun afgenomen en aan anderen gegeven. En dan voegt Jezus er in vs. 42 een extract uit Ps. 118 aan toe. Dat is de toepassing. Wat betee:

zijn bouwlieden bezig een huis te bouwen; de Joden. De gehouwen steen wordt door God, den eigenaar van de steenmijU; aangedragen. En die eigenaar heeft maar niet alleen die steenen aangedragen en toebereid maar bij die mijn, dien berg, was ook de eigenlijke hoeksteen in gereedheid gebracht. Maar de Joden? Zij hebben dien hoeksteen veracht en op zij gegooid en zij zijn zelf een eigen huis gaan bouwen. En nu van hun bouw blijft niets over, maar het gansche gebouw wordt door God onderstboven geworpen en op zijn hoeksteen bouwt de Heere Zijn huis. (vs. 43).

kent die steen? Daar

;

:

Dientengevolge kondigt de Heei-e aan de Joden aan, dat Jeruzalem, na de

roepstem tot bekeering te hebben in den wind geslagen, verwoest zal worden. (Matth. 23 37, 38). .,Ziet uw huis wordt u woest gelaten." In Jeruzalem was de tempel de heilige plaats; en ook die tempel moet

laatste

:

afgebroken worden. .,Hier zal niet een steen op den anderen steen gelaten worden, die niet zal afgebroken worden." (Matth. 24 2). En waar Jezus dat duidelijk uitspreekt, zegt hij niet, dat die tempel niet zal :

herbouwd worden, maar

die

herbouwing

zal zijn Zijne opstanding uit de dooden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 172

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's