Locus de Consummatione Saeculi - pagina 153
College-dictaat van een der studenten
151
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek.)
Vandaar weer
Immers
die
onzalige
die
strijd,
wat
scheidt,
eigenlijk l:)ijeenhoort
Gereformeerde Zendingsvereeniging, hier in Amsterdam zich vroeger bij de Gereformeerden aansloot, voegen de tegenwoordige „vrienden van Israël" zich bij de Ethischen, met wie zij tegen de Gereformeerden optreden. Deze heele beweging evenwel loopt op niets anders uit dan op eene „verjoding" van het christendom. 6. Hoe moeten loyj nu over deze kwestie oordeelen? Daartoe dienen we na te gaan, hoe door God zelf de lijnen zijn gelegd in terwijl Schwartz, de stichter der
heel de Schrift.
Ten
Israël
eerste:
maar komt
staat
niet
in het paradijs;
eerst zeer laat onder de volken op.
is
Aan
Noachs;
niet in de arke
de Israëlietische hedeeling
gaat derhalve eene oecumenische hedeeling vooraf.
Eerst dus is het eene oecumenische kerk van Adam tot Abraham en eerst daarna van Abraham tot op Christus is het eene particularistische kerk; en dan komt na den Christus weer de oecumenische kerk terug. Dit is een ;
krachtig argument. Het algemeene
is rege|.
En
regel is derhalve de oecumeni-
sche kerk, terwijl de Israëlietische, nationale kerk eene tijdelijke exceptie
Ten bij
tiveede:
is.
Hetzelfde geldt ook van de openbaring en de beloften Gods.
De openbaring Gods begint niet pas bij Abraham, maar reeds in het paradijs, Adam, den stamvader van het gansche menschelijk geslacht, het organisch
En van Adam gaan de openbaring en de belofte over Sem; en eerst daarna komen ze op Abraham. En als Israël
hoofd der menschheid. Seth, Noach,
op
openbaringsvolk onder gaat
als
openbaring niet
op,
maar gaat
zij
en
de oecumenische kerk begint,
houdt de
voort door het apostolaat.
Ten derde. De openbaring en de beloften, aan Adam, Seth, Noach, Sem enz. Abraham gegeven, zeggen niet, dat God Israël zegenen zal, maar zijn universalistisch; het zijn algemeen-menschelijke beloften en openbaringen. En wat alles afdoet: waar de oecumenische stroom der beloften zich bij Abraham terugtrekt in de particularistische-Israëlietische bedding, wat voor
vóór
wordt daar aan Abraham gegeven? Wordt aan Abraham gezegd: tot dusverre aan de kinderen der menschen gegeven, trek Ik terug op u en uw volk? Juist het tegendeel: U stel Ik afzonderlijk, opdat in u de belofte aan allen zal vervuld worden. Abraham en Israël — zijjn zaad — zyjn niet doel, maar middel, instrument belofte
het
al
om
heil,
alle geslachten
der aarde
te
zegenen.
„In u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden."
Gen. 12 1 vermeldt ons de roeping van Abraham. Daar wordt dus de stroom versmald en beperkt tot de :
particularistisch-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's