GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 123

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 123

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

121

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

De eene komst tenzij

beleediging ken,

die

is

onmogelijk zonder de andere; het finale is ondenkbaar, is voorafgegaan en omgekeerd, de voorloop zou eene

voorloopige

liet

komst erop volgde. Het zijn twee stuken dies in organisch verband tot uitmaken zamen één geheel

zijn,

te

indien niet de finale

elkander staan.

Maar

waar nu dat komen van Christus aldus in twee deelen uiteenvalt, weer elk dezer beide deelen afzonderlijk in onderscheidene stuk-

zoo valt ook

ken

uiteen.

We

vinden en lezen in het Oude Testament van een komen des Heeren, komst in het vleesch en wel:

dat voorafgaat aan zijne iste

komen acuut en bloot incidenteel; komen principieel en processueel.

een

een

2'^^e

Het

eerste

geheele

is

de christophanie; het

geschiedenis

van

IsraëJ

in

tweede zijn

is

processueel daardoor, dat de

volksbestaan

een

hjpisch karakter

In die beide, in dat acute zoowel als in dat processueele komen ligt altoos het begrip van de vleeschwording voorafgeschaduivd. Terwijl verder èn dat incidenteele èn dat principieele komen van den Christus begeleid wordt draagt.

van het wooi-d der profetie, dat zijne kom.st in het vleesch aankondigde. Hetzelfde nu geldt van het finale komen. Ook hier weer stukken: Ten eerste moet Jezus finaliter komen tot het oude bondsvolk. In de Evangeliën vinden we dit voortdurend aangeduid. In het vleesch wendt de Christus zich niet

tot

de

kinderen,

maar

overal

allereerst

tot Israël.

Uitdrukkelijk ver-

klaart Hij dan ook, dat Hij niet van doen wil hebben met de heidenen, maar dat Hij alleen gekomen is tot de verloren schapen van het huis van Israël. Denk b. v. aan de Syro-Phoenicische vrouw. Wel loopen daarbij tijdens de vleeschwording zoo nu en dan enkele, incidenteele ontmoetingen met Totdat het eerst met den de heidenen, doch dat blijven uitzonderingen.

ook wordt een komen tot de heidenivereld. Maar ook dan draagt nog een incidenteel karakter; gelijk blijkt uit de verschijning des Heeren aan Paulus. We moeten dus bij de Vleeschwording goed onderscheiden tusschen twee momenten. Eerst heet het uitsluitend „gezonden tot Israël." Zoo begrijpt men,

Pinksterdag het

dat

eerst

het finale

komen een

eigen

moment

vordert voor Israël.

En

die

komst

had plaats bij de verwoesting van Jeruzalem. „ Van nu aan zult gij zien den Zoon des menschen, zittende ter rechterhand der kracht Gods en komende op de ivolken des heynels" (Matth. 26 64) zoo zegt Jezus tot den Joodschen Raad. Men moet dat moment begrijpen. Het staat in onmiddellijk verband met het feit, dat Hij alleen tot .Israël predikte en liet prediken. En bij de verwoesting van Jeruzalem, is dan ook die prediking afgeloopen; tot

Israël

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 123

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's