Locus de Consummatione Saeculi - pagina 581
College-dictaat van een der studenten
249 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Vertaling door „onder ons" vertaald. Christus heeft niet in den raensch, maar in de menschheid een a^iqvij opgeslagen. De klemtoon valt op êyéveto. Er staat niet
van den
lijke
Aóyog, dat Hij
Hierin
aècQ^ èyévsro.
ligt
Mars'^rj
slg trjv
adgna of B6yn]va6év èv
xfj
aaQnt^
maar
de unio uitgesproken van de Goddelijke en mensche-
natuur in Christus.
VIL Van Anabaptistische zijde is de zeer juiste opmerking aan de Calvinisten voorgelegd, v^^aaraan de Calvinisten niet genoeg recht hebben doen wedervaren, betreffende het symbolisch-typisch karakter van Israël. Hun redeneering was deze. Zeer zeker heeft God de Heere in Israël de Overheden ingesteld, maar ook heeft Hij ingesteld den Hoogepriester en de Overheid en dat koningschap hadden in Israël uitwendig apparaat om zich heen, evenzoo het priesterschap en de profeten met profetenscholen. Dienovereenkomstig zeiden ze, dat zoowel voor het
profetie. Die
en een toestel
hun
Overheidsgezag als voor het priesterschap en de profeten regelen en wetten gegeven werden, maar dat dit alles nu afgeschaft en terug was getreden. Als type behoorde dit alles tot de Gntai. Daarom wordt dit alles nu prijsgegeven en doet men te kort aan het Koninkrijk van Christus, als men nog de Overheid op aarde bijhoudt, doet men te kort aan het profetisch ambt van Christus, wanneer men de profeten nog bijhoudt en andere Ijronnen van kennis naast de Schrift stelt, en doet men te kort aan het priesterschap van Christus, wanneer men er nog priesters op na wil houden. De Anahaptisten betichtten nu de Calvinisten, dat ze, ivat Jezus Koningschap dezelfde fout begingen als Rome ten opzichte van het Priesterschap van betreft, Christus, door hare handhaving van het priesterschap en de mis met haar apparaat, omdat het priesterschap te niet gegaan was. Het is hetzelfde betoog, dat de brief van de Hebreen voert tegen de Joden, die den tempeldienst bijhielden, waarin gezegd wordt, dat het priesterschap van Aaron vervallen was, omdat in Christus het priesterschap van Melchizedek was opgekomen. Ditzelfde nu brachten de Anabaptisten op de Overheid over en redeneerden Gelijk het priesterschap van Aiiron vervallen is en opgegaan is in het priesterschap van Melchizedek, zoo is ook het koningschap van den Magistraat opgegaan in denzelfden Melchizedek. Daarom staat dan ook in Genesis, dat Melchizedek niet alleen priester, maar ook koning was. Deze redeneering heeft veel, waardoor ze zich aanbeveelt en verlokt iemand :
lichtelijk
De
om
op dien
Calvinisten
namen dan
weg mee
hebben
te gaan.
blijkbaar zich op dit
punt
niet sterk
genoeg gevoeld en
ook een ietwat dubbelzinnige houding aan.
Het typisch-symbolisch, karakter van het priesterschap van
Israël tegenover
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 581](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's