Locus de Consummatione Saeculi - pagina 189
College-dictaat van een der studenten
187
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Hieruit volgt eo ipso, dat de daarop komende bekeering van Israël niet meer kan hebben eenige de minste beteekenis voor de kerk op aarde; want de geschiedenis van de kerk op aarde is dan afgeloopen. Immers de destinatie van de kerk op aarde is geen andere dan deze de hloyri uit te werken. De :
kerk
op aarde verliest derhalve, als het
raison
meer De
in liggen. Tt(ÓQco6ig
rcSv s&vcav
ingegaan
is,
Tusschen dat nXi^Qwna en de parousie kan dan ook geen
d'être.
tiveeëlei
nXriQcoyia
Dan moet
haar tijd
de parousie intreden.
van Israël wordt genoemd
«;rö fiéQovq.
Dit
kan opgevat
in
sin:
a.
quantitatief ;
b.
qualitatief;
of eene ncógaaig, die slechts over een fisQog tov 'laQaiqX gaat; of eene
Trcó^coöig,
over Israël
De dit
die
geene absolute, doch slechts eene gedeeltelijke verharding
is.
quantitatieve is de meest aangenomene, toch
wel goed
toelaat.
dat wist de kerk van
Immers
Rome
moet
betwijfeld of de context
in de quantitatieve ncógaGiq ligt
geen
fivcrrrypiov;
wel. Bovendien: Paulus heeft pas vooraf over de
afgeworpen %Xa8oi gesproken. Dat de verharding niet over a.Uen gekomen was, daarvan was Paulus zelf een sprekend voorbeeld. Daarom schijnt deze uitlegging aan Prof, twijfelachtig toe en bovendien in met het karakter van dit mysterie zelf. Vat men het daarentegen qualitatief op, dan ligt er wel terdege een ^varriQtov in. Meestal en gewoonlijk komt de ncÓQwaig in de Schrift voor als eene absolute verharding, als de uiterste straf van het ongeloof. Maak het hart dezes volks vet, en maak hunne ooren zwaar, en sluit hunne oogen, opdat het niet zie met zijne oogen, noch met zijne ooren hoore, noch met zijn hart versta, noch zich bekeere en Hij het geneze" (Jes. 6 10). Was dus (Ze ncógaaLg in dezen absoluten zin over Israël uitgesproken dan was er niets meer aan te doen, dan was er voor Israël geen bekeering meer mogelijk. Doch nu verklaart Paulus daarentegen, dat deze ncÓQaaig voor Israël (voor het volk als zoodanig natuurlijk) maar ten deele bestaat, slechts relatief is, „Ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij, dat de verharding bij Israël 72iet haar gewoon, absoluut karakter draagt; en dat wel in zooverre, dat zij maar tijdelijk is. dat ze duurt cixQi-S ov tÓ nXriQwpbu tav sd'vav sioéX&ri.'" ZoO geeft het «Jtu (.iégovg ook reden, motief voor het volgende. Zoo komt het verband veel beter uit. Dat de meeste exegeten het zoo niet verklaren, komt hiervandaan, dat men tegenwoordig niet meer gelooft aan de perseverantia sanctoriim noch ook aan die der verworpenen, evenmin als Luther (Semi-Pelagiaansch). Zij kunnen dus geen absolute na^mig aannemen, omdat zij die niet kennen. :
.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 189](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's