Locus de Consummatione Saeculi - pagina 576
College-dictaat van een der studenten
244 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). gecreëerde iustitia en Overheidsmacht en wordt hier nu niet metterdaad het Anabaptisme door Paulus zelf gepredikt?
Antwoord: Eéne opmerking tel
snijdt
misverstand reeds
dit
bij
den
wor-
af.
De
iustitia
heeft tweeërlei recht te
spreken,
men
zou het kunnen noemen
publiek en ^^r/ma^ recht. Het publiek recht geldt de handhaving van de door de
Overheid ingestelde wetsbepalingen en de toepassing der straf, die op de schending dier bepalingen gesteld is. De iustitia privata der Openbare Overheid bestaat hetzij
om
recht te spreken tusschen twee personen, die een geschil hebben,
over het „mijn en dijn" of eenige andere quaestie, die ze tezamen niet
kunnen uitmaken. De vraag is nu, of Paulus de gemeente van Corinthe vermaant om de iustitia in dien dubbelen zin op zij te zetten en een andere iustitia voor de bestaande in de plaats te stellen. Het antwoord luidt ontkennend. alleen, om roor de iustitia privata niet bij den openbaren maar oyn alle geschillen betreffende de iustitia privata onder doen. Wanneer b. v. in een huisgezin eenige meerderjarige
Paulus vermaant te gaan,
rechter
elkander af te kinderen een geschil onder elkander hebben, en de een den ander voor den rechter wil brengen, dan zal de vader er op wijzen, dat dit toch niet aangaat, dat zij zulke zaken onder elkander moeten uitmaken, terwijl hij zich zelf als scheidsrechter over beide partijen iustitia civilis
hun dus dezen
regel,
die
Wil daarom nu zulk een vader de 't
indien ze geschillen
door den ander verongelijkt
gedaan
stelt.
en de Overheid verwerpen? is
Lijkt er niets naar. Paulus geeft
met elkander hebben,
heeft. Deze regel geldt altoos voor iederen belijder des Heeren.
met de
als de
een
of denkt verongelijkt te zijn of zelf ook onrecht
Christelijke belijdenis instemt en voor
Een
ieder,
den openbaren rechter gaat
oplossing van private zaken, doet te kort aan de liefde, die onderling de Christenen verbinden moet, doet te kort aan de gemeenschap der heiligen. Nu zijn er twee dingen mogelijk, 1". dat men de zaak onder elkander afdoet, tot
2**.
dat dit niet gelukt.
Wat
doet
men nu tegenwoordig
in bijna alle contracten,
ook bij niet Christenen? Alle tegenwoordig gesloten contracten eindigen alle zonder onderscheid in haar laatste overeenkomst, dat eventueele geschillen beslecht zullen worden door arbiters, en wel zoo, dat elk der beide partijen één arbiter kiest, terwijl er door deze twee een derde arbiter wordt geassumeerd. Wil dit nu zeggen, dat de contractanten de iustitia civilis en de Overheid omverwerpen? Immers neen! Wanneer aldus gehandeld wordt door burger-
menschen, die van God niet afweten, is het dan niet veel meer plicht voor Mennonieten, Anabaptisten en de kerke Gods om te vermanen, dat men voor private geschillen niet naar den rechter ga, maar dat men ze in den lijke
kring der broederen laat uitmaken?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's