GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor een distel een mirt - pagina 129

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor een distel een mirt - pagina 129

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DOOP VAN VOLWASSENEN.

109

Dat heeft de kerk van Leiden ervaren, toen Da Costa en Capadose op éenen dag in de Pieterskerk, hun Goël en hun Heiland beleden. Niet groot van gestalte, met het merkteeken van Joodsche afkomst op het gelaat, maar ook met in het oog een vonk van heilige geestdrift, van dwepende liefde en wegsmeltenden dank, traden daar die twee zonen Abrahams, eerst naar het vleesch, en nu ook naar den geloove, het Doophek binnen; bogen bij de Doopvont hun knieën voor den Middelaar Gods en der menschen en doken eerbiediglijk het hoofd, om door Ds. Egeling, als Dienaar des Sacraments, het heilig bondszegel te ontvangen. En al maakt nu niet elke Doop van een volwassene zulk een indruk, en al heeft niet elke //Bejaarden-Doop" voor kerk en land zulk een beteekenis, toch is ook nu nog elke Doop van een Heiden, een Mahomedaan, maar vooral van een Jood, een gebeurtenis van aanbelang voor wie den gloed in zijn hart voor Jezus voelt gloren. Want immers elke Doop van dien aard is een overwinning voor den Messias, een triomf voor den Heiland op het stugge, trotsche, eerst zoo weerspannige hart. Zoo is het ten deele reeds bij een Heiden, die zijn afgoden weg moest werpen, om tot Jezus te komen. Sterker nog bij een Turk of Mahomedaan, die eerst den valschen profeet boven Ischa, d, i. Jezus stelde, en die nu voor zijn geloofsbesef de rollen geheel omkeert, en Mahomed afzweert, om alleen aan Jezus de eere te geven. Maar toch het allermeest komt die triomf uit bij den Jood, die, temidden der Christelijke wereld levende, nog steeds halsstarrig den Messias verwerpen bleef, en die nu zijn ongelijk erkent; tekent den Christus miskend te hebben; en nu breekt met zijn volk en zijn maagschap, om de //gemeenschap der heiligen" te zoeken. ;

Maar en

al

al

was

wierdt

uw

gij

in Christelijke kringen geboren,

later ten

Doop komen

alleen te wijten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's

Voor een distel een mirt - pagina 129

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's