GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 152

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 152

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

150

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

van den wijngaard sprak Jezus zelf dit uit, als Hij zeide, dat de wijngaard anderen landlieden zou worden gegeven d, z. de heidenen. Is hiermee nu eenerzijds alle voorkeur aan de Joden ontnomen en volgt er eer uit, dat zij tot dieper verootmoediging moeten komen; aan den anderen kant staan ze met alle volkeren gelijk in de mogelijkheid om tot hekeering te komen. Zoo heeft Augustinus eene lijn van momenten in de belijdenis der christelijke kerk ingeschreven, die voor de christelijke kerk partij trekt, maar toch ook voor Israël evengoed den weg der bekeering ontsluit. Deze denkbeelden bleven in de christelijke kerk heerschen. Luther, Zwingli, Galvyjn, allen beleden dezelfde beginselen in de overtuiging, dat zij steunden

gelijkenis

op de Heilige Schrift; terwijl alle eeuwen dooi' de yneer eschatologische secten de chiliastische idee, nu eens meer verzwakt, dan weer sterker, elk op hare wijze, 5.

deden opkomen. dingen hebben medegewerkt

Drie

indringen

om weer

chiliastische ideeën te

doen

:

a.

de bekeering van knappe Joden

b.

het Réveil

c.

Hoffmann, Gunning

Hoe ging

;

;

e.

a.

het Réveil hierin

mee ?

Het Réveil, zóoals dit bij Da Costa ook duidelijk blijkt, staat in deze gedachte: van de kerk komt niets meer terecht; maar de Heere is toch bezig door de werkingen van zijnen Heiligen Geest in alle deelen der wereld zijn volk te vergaderen. Dat zal ongeloofelijk snel zoo voortgaan en dan komt de Heere en het einde der dingen is daar. — Het Réveil reageerde dan ook eigenlijk tegen de kerk; het heeft niet in de kerk geloofd, omdat alle kerken in de handen der Rationalisten waren. Ook geloofde het Reveil niet in de bekeering van overheid en volk, omdat de Fransche Revolutie alles overstroomd had, alles had ingepakt. En waar men er zoo aan toe is; waar men niet meer gelooft aan den der religie op kerk, en staat, en maatschappij, daar moet eschatologisch en van eschatologisch vanzelf chiliastisch worden.

invloed

Zoo verging het dan ook het Réveil. De theosophische richting van Hoffmann, Auberlin

c.

s.,

men wel

die pantheïstisch

het onderscheid opheft tusschen stof en geest

met haar

Ende der Wege Gottes", moest wel, daar

de grenslijn tusschen het vlee-

zij

„Leiblichkeit ist das

met het hemelsche Jeruzalem dooreenmengen moest wel het Davidisch koningschap op aarde met het koninkrijk der hemelen verwarren; en daardoor moest zij zich wel gedrongen gevoelen met de realistisch-concrete voorstellingen van het Chiliasme mee te gaan. schelijke

en

geestelijke

Israël ;

uitwischte,

het nationale

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 152

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's