Locus de Consummatione Saeculi - pagina 520
College-dictaat van een der studenten
188 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
We
zullen
eerst
't
algemeene standpunt der § aangeven zaak beslist.
om
daarna de
Schrift te bezien, die in deze I.
kan
De algemeene quaestie,
men
in
zijn
wildheid
stuiten
die hier geldt, is deze:
door
kappen, en woekerplanten, die zich er
tegenstaande
hem
omheen
Een wilden boom
te besnoeien,
takken er af
te
slingeren, te verwijderen. Niet-
men
geen andere middelen aangeworden, in zijn krankzinnigheid wel stuiten door hem in een gesticht te laten opsluiten, zoodat hij geen kwaad meer kan uitrichten, doch daarmee neemt men de krankzinnigheid zelf niet weg. Zoo staat het ook met de Gratia communis ten opzichte van de menschheid. De Gratla communis snoeit alle iüikle ivaterloten en ivoekerplanten teeg, verwijdert den kanker, maar nooit kan ze iets anders doen, dan slechts den voortgang van het kwaad stuiten ; nooit geeft zij de oorspronkelijke gaafheid en gezondheid aan den stam der menschheid terug. Den zondigen mensch maakt zij niet onzondig. Een wilde boom is alleen vruchtbaar te maken, doordat men er van buiten af een Edelreis in ent. Er moet dus van buitenaf iets ingebracht worden en als dan die twee werkingen, het inenten en de besnoeiing, samengaan, heeft men kans, dat de kracht van den wortel in de goede loot schiet en uit den wortel van den wilden boom goede vrucht voortkomt. Ditzelfde geschiedt persoonlijk bij den enkelen mensch door de wedergeboorte, maar voor het beleid en het bestel der wereld door het regnum oeconomicum of Mediatorium, door Gratia Specialis, die altoos dit karakter moet dragen, dat zij van buiten af ingebracht wordt. Hierdoor evenwel wordt de Gratia Comm. niet overbodig; zonder die kan de Gratia Spec. geen doel bereiken. Ze helpen dus elkander. Bij het inenten van een loot moet men den wilden boom blijven
wendt als kan men
dit
die,
de
alles
blijft
altoos, zoolang
boom een wilde boom. Iemand,
die krankzinnig is
snoeien.
Deze groote zaak nu,
hoe er is een zondige, ellendige toestand, die door en getemperd wordt, maar alleen door het van buiten af indragen van Gratia Specialis tot herschepping kan komen, beschouwd uit de quaestie van souvereiniteit, leidt tot het onderzoek tusschen het regnum speciale en het regnum oeconomicum. Deze onderscheiding komt ook wel in de oude Dogmatieken voor, maar is daar op 't oog moeielijk te vatten. Daarom zullen we eerst de termen verGratia
Communis
n.l.
gestuit
klaren. Essentiale is
is
hier het
geslacht
ligt,
als creatuur,
dat, tvat logisch uit de essentie
van de zaak
voortvloeit.
De
essentie
menschelijk geslacht; welnu, in de essentie van het menschelijk dat het niet zich zelf regeert,
en evenzoo
zijn in
maar door God geregeerd wordt mensch zelf gegeven de
de essentie van den
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's