Locus de Consummatione Saeculi - pagina 541
College-dictaat van een der studenten
209 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Het verband tusschen
C.
Dit verband
ligt
Middelaar,
die
Persooyi
is
in
die
cl
e
beide regna.
den jJcrsoon ran den Middelaar
Koning
in
het
zelf,
regnum oeconomicum
met name daarin, dat is,
tegelijk de tiveede
de Drieëenheid. Als tweede Persoon in de Drieëenheid bezit Hij
in
het regnum essentiale, neemt Hij daaraan deel en laat het geen oogenblik los. Aan den anderen kant, waar Hij onze menschelijke natuur heeft aangenomen en als Middelaar gesteld wordt, is Hij Hoofd van het regnum oeconomicum. In Zijnen persoon zelf is het verband tusschen die beide regna gelegd. Evenals bij het geheele Middelaarswerk de Goddelijke
met den Vader en den Zoon
natuur van Christus de menschelijke natuur draagt, steunt, bekwaamt en in staat stelt om het geheele verlossingswerk te volbrengen, zoo ook is het de Goddelijke natuur in den Middelaar, die Hem bekwaamt en in staat stelt om het
regnum oeconomicum
Koning
als
te voeren.
verband tusschen de beide regna
Dit
inwendig. Maar
het ligt ook
ligt
uitwendig
cxterno de Heilige Schrift uitdrukt door de
Door een voorbeeld kan
men
in den
persoon van Christus
gecoyistrueerd, welke constructio ab
sessio ad dextram.
zich deze sessio ad
dextram
duidelijk voor-
op zich zelf niet anders, dan dat b. v. de keizer van Duitschland den hertog van Saksen-Coburg of een anderen souvereinen vorst of koning van een kleinen staat tot kanselier aanstelde. In zulk een persoon was dan
Het
stellen.
is
zou hij als regeerend vorst in zijn eigen staat de souvereiniteit dragen en 2"^. als kanselier van den keizer van Duitschland zou hij de qualiteit hebben van minister regis, qui ad dextram imperatoris sedebat. Hij zou dan als hertog in zijn eigen land souverein gezag een
dubbele
aanwezig,
qualiteit
1*^.
en tegelijk daarmee het keizerliik gezag over geheel Duitschland, evenwel niet uit eigen lioofdc, maar als minister imperatoris. Zoo bestaat ook hier het verband ab externo, dat de mensch Jezus Christus, )isq)ah) rov aói^axog aangesteld is tot Souvereine Koning in het regnum oeconomicum, doch ook tevens tot Minister primarius Dei, tot grootvizier of kanselier van God, hoe men het ook noemen wil. Die qualiteit van het minister zijn wordt nu uitgedrukt door de sessio ad dextram. Terwijl Hij als Souverein over Gods volk en kerk regeert, oefent Hvj geen uitoefenen
i]
souverein gezag,
maar D. r e
maar
macht,
v-Qarog over
den geheelen
Tióauog, niet als
Souvereini
krachtens Zijne sessio ad dextram als Minister primarius Dei.
Het historisch verloop van het Regnum
gnu
m
oecono
m
i
c
Chi-isti in het
u m.
men bij minder nadenkenden vindt, is deze, dat na Zijne Hemelvaart Koning Zijner kerk geworden is en wel door gezeten zijn aan de rechterhand Gods. Deze voorstelling is verkeerd. Vol-
De gewone
voorstelling, die
Christus Zijn
14
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's