GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 405

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 405

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Spreken

we van wetenschap, dan

is

allereerst in

't

oog

te

houden, dat de

Heilige Schrift nergens het bestaan van v\^etenschap kent of erkent.

De woorden üi^l en aocpia aldus vertaald, mogen niet zoo opgevat. Ons woord wetenschap is een exclusief begrip en staat tegenover empirie. De wetenschap

is

de reflex in ons meuschelijk bewustzijn van

die het sam-enstel der dingen beheerschen.

tiën,

daarom geen sprake, omdat er van wetenschap in dergelijken

Daarvan

't

is

geheel der ordinan-

in de Heilige Schrift

in de dagen, toen de H. S. geschreven werd,

zin geen kennis bestond.

Wel

is

met

Aristo-

teles in Griekenland een eerste openen van den weg begonnen, die tot wetenschap leiden zou, maar dit betrof eenvoudig het logisch gebied. Noch bij Grieken en veel minder bij de Joden, was er eenig spoor te ontdekken van wetenschap, die 't geheel der dingen zou reflecteeren in het menschelijk

bewustzijn. In de tweede plaats

merken we op

(cf.

Encyclopaedie), dat het niet acciden-

openharing gaf aan een Oostersch Semitisch en niet aan een Westersch Japhethitsch volk. Er is in de verschillende geslachten van menschen een onderscheiden grondtype. Het bewustzijn van een Oosterling is teel

dat

is,

God

zvjn

van anderen aard als dat van den Westerling, 't Hebreeuwsch is reeds in taalvorm gansch anders aangelegd dan de Indo-Germaansche talen. Deze laatste treden door praeposities en allerlei combinaties op onderscheiden wijze naar buiten, in het Hebreeuwsch, Arabisch, de Oostersche talen vindt men daarvan heel weinig. Het zijn schilderende talen, die een beeld voor de gedachte brengen, met allerlei modificaties om er de verscheiden tinten en kleuren aan te geven. Bij ons bestaat het verbum zoo. dat er iets voor of achter den stam gevoegd specifieke van 't 't wordt om eene logische modificatie uit te drukken van den stam kleuren Hebreeuwsche verbum is echter om in de tinten en de een wijziging aan te brengen, nml. in de vocalen zoo is een ö-klank donkerder dan een e-klank, evenzoo een a-klank. Dit komt vooral uit in de Hiphil-vormen. Ook in de Indo-Germaansche talen blijken oorspronkelijk enkele verschijnselen van zulk een stamwijziging te hebben bestaan, b.v. drinken, drenken liggen, leggen doch in het Hebreeuwsch geschiedt dit bij elk werkwoord. In het Oosten was de ontwikkeling een gansch andere dan in het Westen, en waar de taal een andere is, blijkt, dat het ook een ander is, die zich wetenschap;

;

;

;

pelijk zoekt uit te spreken.

De

Oosterling

heeft

niet

't

dialectisch

mystieke, dat de beelden opvoert in

Nu volk

is (cf.

karakter in zijn bewustzijn,

maar

het

hun kleuren.

Encyclopaedie „Lingua Sacra") de openbaring door God aan een dat haar niet in dialectischen, maar in mystieken vorm zou

gegeven,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 405

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's