Locus de Consummatione Saeculi - pagina 147
College-dictaat van een der studenten
145
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). en Evangelisten, allen ivaren Joden.
de synagogen.
uit
En
die ojJtraden. oin
Zvj,
in
andere plaatsen ontstonden de kerken
den Christus
te
jwedlken, predikten
Hem
den geboren Koning der Joden, den aan de Joden beloofden en nu gekornen
als
Een
Messias. Jude).
Zie
heiden, die zich bekeerde, iverd
maar
het
in
de
Handelingen
dan ook der
een CJiristen- Jood (Reform-
Apostelen (cap.
6),
hoe er eene
murmureering ontstaat omtrent de bedeeling van de Grieksche weduwen. Doch ook dogmatisch liet zich het Joodsche element gelden, reageerend icaarheid in Christus. Die eerste kerken begrepen
maar
tegen de
volstrekt niet, dat uit het
de wereldkerk zou voortkomen. Zulk een denkbeeld was hun ten eenenmale vreemd. Als we hiermee nu een ander moment verbinden n.l., dat de parousie van Jezus onmiddellijk verwacht werd — dan begrijpen ive het, hoe het niet anders
christendom
kon,
of voor het toenmalig besef dier kerken moest het ivel alzoo zijn, dat de kerken wareti geënt op den Joodschen stam en dat de wederkomst van Christus verbonden werd met een herstel van die glorie, welke aan Davids huis was toegezegd.
de combinatie van die twee elementen
Uit
dat,
moest wel
het besef voortkomen,
Jezus ivederkivam, Hvj het particularisme van Israël zou blijven hand-
cds
wederkomst,
haven; dat Jezus'
volkomen
die
voor Israël, ivaarin
heil
aanstaande was, zou brengen een heidenen slechts bij uitzondering als
haast
de
proselieten zouden deelen.
Ziedaar den eersten vorm, ivaarin het Chiliasme optrad. 2. Toen 7iu evenwel, nadat dit eerste geslacht was voorbijgegaan, gevoeld werd: „zóó spoedig komt de Heere toch niet iveer", voegde zich bij de twee genoemde een derde element n.l. dat der reflectie.
Men
immers
in het Oude Testament stellige, concrete profetieën omtrent Eens zou het volk Gods tot boete en tot bekeering ivorden gebracht en onder één eenigen Herder en Koning ivorden verzameld. En daaruit nu, in verband met het voorgaande, trok men de conclusie, dat de ontwikkeling en de
las
Israëls toekomst.
van
loop
van Christus nog door verwerping van den Christus,
Christus' kerk deze zou zijn: eerst zou de kerk
de Joden tegengestaan ivorden,
maar
op die
tijdelijke
waarvan de Joden verspreid waren, zou
ten gevolge
Joden
toch ten slotte eene algemeene
Christus volgen en de heidenen zouden
dan
Die kwestie beheerschte dan ook metterdaad de heele litteratuur van dien
tijd.
der
bekeering alleen
Er
maar
uit
twee stroomingen ten gevolge van de reactie, die bij de chrisde heidenen opkwam. Het stond evenwel zóó, dat het Joodsche element
feitelijk het
verhouding: der
tot
gastvrijheid genieten.
ontstonden
tenen
verspreide
n.l.
beheerschende was, en het heidensche het reageerende. al
bekeerden
uit
de
Men
kreeg deze
gaat met de Joodsche ideeën mee plus een deel heidenen; en de rest, een klein deel der christenen uit
Joodsch
icat
is,
10
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's