Locus de Consummatione Saeculi - pagina 710
College-dictaat van een der studenten
378 College-dictaat van een der studenten (Dog-inatiek).
Deze 1. (iiiui
(jtbeiifteiüssen
het
:
rerplaatsen
can
dm
hoofdzetel faii het rijk tan
Rome naar
Bijzan-
en
van de bewegUig van het leven der rnenschheid van het Oosten naar het Noorden en Westen van Europa moesten er lüerkeUjk toe lelden om aan de Kerk tegenover de Overheid een groote mate van zelfstandigheid te verleenen. Hoofdzakelijk is uit deze actie liet Jiicrarchisch systeem van Rome voortgekomen, 2.
waarbij
de
geestelijke
macht
zich in eigen kring concentreerde, hiërarchisch
organiseerde en zoo eene macht fundeerde; die de macht van de Overheid over-
schaduwde.
Waarom
dit
geschiedde
niet moeielijk in te zien.
is
was eene eenheid gegeven in den keizer, maar Noorden en Westen van Europa ontbrak alle eenheid. Ötam na stam was zelfstandig opgetrokken onder eigen hertogen en koningen, ze voerden gestadige oorlogen onder elkander en stichtten afzonderlijke rijken. Daar nu de kerk in al die overige landen als eenheid inschoof, moest uit den aard der zaak alle kracht en macht, die in eenheid van organisatie ligt, aan de Kerk toekomen en van de Overheid afgaan. 2. Daarbij komt in de eerste plaats, dat het Christendom in de Romeinsche wereld was binnengedrongen, toen in die Romeinsche wereld alles geestelijk hoog stond en een hooger intellectueel leven ontwikkeld was tengevolge van de ontwikkeling der philosophie in Griekenland en de hoogere rechts- en politieke ontwikkeling in Rome. Daar vond het Christendom een fijn gebildete Clesellschaft. Het Christendom komt in de Romeinsche wereld dus wel als brenger van het Evangelie, maar zonder de minste gelegenheid om eigen rechts-, staatkundige en sociale beginselen en intellectueele ontwikkeling 'te doen uitkomen. Dit alles was er reeds. In het Westen en Noorden van Europa 1.
In het Romeinsche rijk
in het
daarentegen trad het Christendom op onder volken zonder
Hare rechtskundige
keling.
ontioikkeling
loas
zeer
intellectueele ontwik-
gebrekkig, de staatkundige
van philoscphische ontioikkeling was geen te doen met volken in hun eersten, namven, hinderlijken toestand. Nu lag in den aard der zaak, dat, waar de Christelijke kerk optrad bij monde van Romeinsche Christenen, die zelf als persoon hoog stonden en door een hooger beginsel van het Evangelie werden bezield, zij verre superieur was aan de volken, tot wie ze kwam dat zij geen tegenstand bijna te overwinnen had en eigen vormen en denkbeelden aan de nieuw opgekomen volkeren kon opleggen. Men ziet dan ook metterdaad, dat in de kerken van het Noorden en AVesten van Europa van de oorspronkelijke heidenschc religie zoo goed als niets overbleef. Wel zijn er heidensche
band
dier
sprake,
in
volkeren
een
hing zeer
woord,
hier
los,
kreeg het Christendom
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 710](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's