GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 582

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 582

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

250 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Rome op den voorgrond gesteld, lieten ze glippen bij 't koningschap en de magistratuur. Gevolg was, dat ze bij hun politieke beschouwing zich beriepen op het voorbeeld der Joodsche Overheden en wat er in Art. 36 der Confessie staat, dat de Overheid de

weren en

hand moet houden aan den

uit te roeien alle afgoderij

heiligen kerkedienst,

en valschen godsdienst,

is iets,

om

dat ze

te

uit-

met een beroep op de politieke wetten van Israël hebben weten te De politieke opvatting der Calvinisten is metterdaad voor een groot gedeelte nog sterk beheerscht gebleven door het Oude Testament en dat wel sluitend

staven.

in rechtstreekschen zin. Bij

ons hier

minst het geval geweest, Engeland gedreven. Toen ze dan ook niet in England met hun denkbeelden konden doordringen, zijn ze uitgeweken naar Amerika en hebben daar de vrije staten gesticht. Nu te

lande

is dit 't

sterk daarentegen iverd deze voorstelling onder de Puriteinen in

dat als men de eerste geschiedenis dier kleine staten nagaat, strenge strafbepalingen van het Oude Testament bijna letterlijk door hen

opmerkelijk,

is

de

overgenomen,

zijn

dat

blijkt,

liefst

hadden ze het nog geheel en

het niet aandurfden

zij

inrichting in

om

oog te vatten. Ze deden

't

al

gedaan. Uit

dit feit

het typisch-symbolische in Israëls regeerdit niet, uit vrees,

dat

zij

het zouden

verliezen.

Op

dit fijne

punt

het onderscheid 1.

Een

priester

om

gelijkheid,

het dus wel van belang, dat

is

men

helder inziet, waarin

ligt.

en koning

reden,

dat

mogen en kunnen

het iwiesterschap

niet behandeld op voet van behoort tot het terrein van de

omdat het de vergeving der zonden raakt, terwijl de magistraat maar op het terrein der Gratia communis. Omdat nu die twee machten elk een onderscheiden wortel hebben en op een onderscheiden terrein thuis hooren, Jiunquam valet ah altera ad Gratia

specialis,

niet thuis hoort op het erf der Gratia specialis,

alteram conclusio. 2".

In

gekleed

tweede plaats merken we op, dat de Gratia specialis in Israël geworden in nationalen vorm. Daar nu het nationale behoort tot het

de

is

van Gratia coynmunis. zoo volgt daaruit, dat de Gratia specialis in Israël aangediend op een schotel, die uit de Gratia Communis was genomen. De uitdrukking schotel moeten we dan niet mechanisch opvatten, want er was terrein

is

saamverbinding, en tusschen beide bestond dooreenvlechting en dooreenstrengeling, maar we mogen niet uit het oog verliezen, dat de nationale vorm, de staatsvorm tot de Gratia communis en niet tot de Gratia specialis behoorde. Eerst

wanneer we

dit

scherp vatten begrijpen we,

de Gratia specialis de

Gratia

Joden

niets

specialis

meer

uit

zonder

zijn

waarom

bij

de komst van Christus

den schotel wordt loeggenomen, hoe vóór Israëls bestaan specialen

dan de

schotel,

schotel

werkte

nu de Gratia

en

hoe de tegenwoordige den schotel is

specialis uit

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 582

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's