Locus de Consummatione Saeculi - pagina 582
College-dictaat van een der studenten
250 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Rome op den voorgrond gesteld, lieten ze glippen bij 't koningschap en de magistratuur. Gevolg was, dat ze bij hun politieke beschouwing zich beriepen op het voorbeeld der Joodsche Overheden en wat er in Art. 36 der Confessie staat, dat de Overheid de
weren en
hand moet houden aan den
uit te roeien alle afgoderij
heiligen kerkedienst,
en valschen godsdienst,
is iets,
om
dat ze
te
uit-
met een beroep op de politieke wetten van Israël hebben weten te De politieke opvatting der Calvinisten is metterdaad voor een groot gedeelte nog sterk beheerscht gebleven door het Oude Testament en dat wel sluitend
staven.
in rechtstreekschen zin. Bij
ons hier
minst het geval geweest, Engeland gedreven. Toen ze dan ook niet in England met hun denkbeelden konden doordringen, zijn ze uitgeweken naar Amerika en hebben daar de vrije staten gesticht. Nu te
lande
is dit 't
sterk daarentegen iverd deze voorstelling onder de Puriteinen in
dat als men de eerste geschiedenis dier kleine staten nagaat, strenge strafbepalingen van het Oude Testament bijna letterlijk door hen
opmerkelijk,
is
de
overgenomen,
zijn
dat
blijkt,
liefst
hadden ze het nog geheel en
het niet aandurfden
zij
inrichting in
om
oog te vatten. Ze deden
't
al
gedaan. Uit
dit feit
het typisch-symbolische in Israëls regeerdit niet, uit vrees,
dat
zij
het zouden
verliezen.
Op
dit fijne
punt
het onderscheid 1.
Een
priester
om
gelijkheid,
het dus wel van belang, dat
is
men
helder inziet, waarin
ligt.
en koning
reden,
dat
mogen en kunnen
het iwiesterschap
niet behandeld op voet van behoort tot het terrein van de
omdat het de vergeving der zonden raakt, terwijl de magistraat maar op het terrein der Gratia communis. Omdat nu die twee machten elk een onderscheiden wortel hebben en op een onderscheiden terrein thuis hooren, Jiunquam valet ah altera ad Gratia
specialis,
niet thuis hoort op het erf der Gratia specialis,
alteram conclusio. 2".
In
gekleed
tweede plaats merken we op, dat de Gratia specialis in Israël geworden in nationalen vorm. Daar nu het nationale behoort tot het
de
is
van Gratia coynmunis. zoo volgt daaruit, dat de Gratia specialis in Israël aangediend op een schotel, die uit de Gratia Communis was genomen. De uitdrukking schotel moeten we dan niet mechanisch opvatten, want er was terrein
is
saamverbinding, en tusschen beide bestond dooreenvlechting en dooreenstrengeling, maar we mogen niet uit het oog verliezen, dat de nationale vorm, de staatsvorm tot de Gratia communis en niet tot de Gratia specialis behoorde. Eerst
wanneer we
dit
scherp vatten begrijpen we,
de Gratia specialis de
Gratia
Joden
niets
specialis
meer
uit
zonder
zijn
waarom
bij
de komst van Christus
den schotel wordt loeggenomen, hoe vóór Israëls bestaan specialen
dan de
schotel,
schotel
werkte
nu de Gratia
en
hoe de tegenwoordige den schotel is
specialis uit
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 582](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's