GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor een distel een mirt - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor een distel een mirt - pagina 29

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET HEILIG SACRAMENT

HET WOORD.

BIJ

9

woont en

in wien gansch geene duisternis is; en poogt ook maar van verre een zwakke voorstelling te vormen van de eeuwige heerlijkheid, die Immanuël op den troon zijner Majesteit omringt dan voelt ge opeens den onmetelijken afstand die het zwakke schijnsel uit dat Woord nog afscheidt van de volle glansen waarin het kind van God zich daarboven eens verlustigen zal. Reeds in dat Woord zelf is een overgang van minder tot meerder licht. Vergeleken bij de donkere schaduwen die op Edom en Moab rustten, wandelde Israël in het zaligst licht; maar toen in Bethlehem en op Golgotha de volle glans van den Immanuël was doorgebroken heette Israël op zijn beurt //een volk, dat in duisternis zat, en waarover een licht was opgegaan." En nu nog spreekt heel de Christenheid van de schaduwen waarin Israël wandelde en van het licht waarin thans de kerk des Nieuwen Verbonds zich verheugt. Geen tegenspraak is het dus maar slechts een andere maatstaf, die wordt aangelegd, als van hetzelfde Woord Gods de éene maal gezegd wordt, dat zijn glansen ons //van heerlijkheid tot heerlijkheid" naar het beeld van den Christus veranderen en een ander maal dat we toch in dat Woord nog slechts een spiegel voor ons hebben en in dien spiegel turen op een altoos duister beeld.

ge

u

;

,

,

,

,

,

,

,

,

;

Wat

is

Het

is

,

dan die maatstaf, die hier wordt aangelegd? de tegenstelling tusschen het portret en den

levenden persoon

zelf.

gemis van den levenden persoon kan dat portret zoo het wel gelijkt en sprekend is, u alles waard zijn, en o zooveel vergoeden. Maar toch de levende persoon zelf is het niet. En hoe meer ge op dat afbeeldsel staart, en hoe sterker dat afbeeldsel de herinnering aan den levenden persoon in u wakker roept, hoe dieper het onbevredigd verlangen zuchten gaat om van deze afbeelding het oog te kunnen afwenden, en den levenden persoon zelf te zien //van aangezicht tot aangezicht." Bij

,

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's

Voor een distel een mirt - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's