GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 353

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 353

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

21

College-dictaat van een der studenten (Dog-matiek). heid

en

recht.

representeert

Hij

Anabaptisten. Bij hen nooit eenig

hierin blijk,

het

nagedacht hebben. Wegens dit indifferentisme dogmatische oplossing te vrachten. De philosophische richtingen kunnen uit den doel

leiden.

philosophie laten

Even voor

bestaan

indifferent als het

de

kerk.

spirituaKstisch

standpunt

der

dat hun theologen over deze quaestie is

er

dan ook van hen geen

aai'd der zaak hier niet tot het Methodisme voor de overheid is, zoo de

Geen enkele philosoof heeft de kerk als zoodanig Bij Kant en Fichte komt de kerk voor als

gewaardeerd.

en

bruikbaar middel voor de voorloopige opvoeding der natie, als een kruk, die straks wordt weggeworpen, als ze niet meer noodig zal zijn. De philosophie vat de overheid als het absolute op, en is daarom niet in staat de relatie tusschen staat en kerk te waardeeren. Eesultaat van de voorafgaande bespreking is dus: dat alleen de

Calvinistische theologie een proeve tot oplossing van dit probleem kan geven. wel is waar, begonnen met formeel dogmatisch in zijn dwalen en over te nemen de gangbare beschouwing der Koomsche Christenheid. B.v. Calvijn zocht in Genève invloed op den raad der stad te verkrijgen, om zoo door de overheidsmacht 't volk te beheerschen. Zoo wilden ook de Pilgrimfathers in Amerika „Christelijke Societates" in 't leven roepen. Toch heeft er van meet af aan in het Calvinisme eene andere kiem gelegen, zij het ook verscholen, die er toe leidde om het Calvinisme niet alleen als theologische richting of kerkelijke openbaring te doen optreden, maar ook als vormende kracht voor 't maatschappelijk leven en dat van rijken en volkeren. Die kiem lag daarin, dat Calvijn aanstonds de tegenstelling tusschen Gratia Comm. en Spec. gevoeld heeft en ze, zij het ook op onvolkomen wijze, dogmatisch heeft uitgesproken. Gevolg hiervan was, dat in het Calvinistisch leven die kiem consequent doorwerkte en in Amerika, Nederland en Engeland vrucht droeg in het breken met de staatskerk en in de rijke en volle ontplooiing van het denkbeeld van een vrije kerk in een vrijen staat.

Het Calvinisme

eersten

is,

aanloop te

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 353

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's