GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 131

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 131

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

129 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). wereld

meer

daemonisch zullen worden en de kerk al kleiner ; zooda.t een minderheid zal staan tegenover de groote, ornvangrvjke, daemonisch

al

zeer kleine

getinte ivereldmacht.

Dit

tweede antwoord op de gestelde vraag

alleen overeenkomstig de Schrift.

is

„Als de Zoon des menschen zal komen, zal Hij ook geloof vinden

Denk aan den

aan den treeden

smalle?! en

iveg.

De

de aarde ?" van bedruk-

oj)

])rofetie spreekt

king en benauwing.

August inus daarentegen en allen, die hem volgden, hebben de staatskerk van tot model getio?nen; bleven in die idee van de volkskerk hangen en meenden de wereld te zullen overwinnen, zoodat die wereld door de kerk zou u'orden geregeerd, doordat deze zich naar die wereld schikte. Co7istantvjn

De Methodologische kwestie.

II.

De

1.

dat

Eschatologie

De

niet juist.

behandeld in de Dogmatiek. Stipt en

is

2^'^'ofeMe

genomen

strikt

dus ook de Eschatologie hoort

toch en

is

eigenlijk thuis

in de kerkhistorie.

De de

bij

van Gods Koninkrijk bevat geheel Gods Raadsbesluit en daarom boeken van het Oude Testament gerekend als behoorende

profetie

worden de

historische

En

2^'f'ofetische.

even

in

denzelfden

zin

moest dan ook de Eschatologie

uitmaken van de Kerkhistorie, die dan natuurlijk niet loordt opgevat als histo?-ie van hetgeen reeds geschied is, maar als de absolute historie van de kerk van Christus, die alzoo ook omvat, wat nog te gebeuren staat, hmners de deel

efin

Eschatologie houdt in tvjeeërlei element, evenals het Evangelie; het historice door

Christus

de

bij

tot

aarde

de historie;

bij

nu moest

Dogmatiek

de

bij

behoort bij de historie,

niet bij de

den aanvang der dingen: hetgeen in het

de feiten behooren

is,

hooren

komen, hooren Bij

op

de Dogmatiek. Eveneens

beginselen

2.

leven

Zoo ook staat het met

paradijs geschied spreken,

en zijn

verrichtte

Christologie.

;

de

de beginselen, die erin

met de Eschatologie:

het eigenlijk

reeks gebeurtenissen,

die staan te

de historie.

behandeling van de eschatologische stukken der Schrift,

de

wel onderscheiden tusschen

moet

men

de paraenetisclie en de historische strekking dier

stukken. Op) zichzelf is tegen

de spiritualistische opvatting niets in

inderdaad symmetrie tusschen hetgeen zinnelijk en

baar

in

de

interp)retatie

ziel is

ad populum

Israëlis

parousie vervuld

praeformatiën

geschiedt.

om aan zijn.

7-eeds

te

bij

Maar

dat

is

te

geestelijk,

brengen.

Er

bestaat

zichtbaar en onzicht-

paraenese. De taak der historische

adventus primus Christi Jeruzalem de voorzeggingen der

toonen, in hoeverre in den

de

Dan:

aanwezig

verwoesting .van hoe

in

zijn

van wat

het

verloop der kerkhistorie zijn

tot

nu

télog zal ontvangen bij

toe

liet

der dingen.

9

de

einde

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 131

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's