GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 37

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 37

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG valsche stelling weer gered

te

HOOFDSTUK

II.

25

II.

hebben, alsof de zedeleer van het

Oude

Testament een andere en mindere ware dan de zedeleer van het Nieuwe. Intusschen, dat de Catechismus dit niet bedoeld heeft en niet kan bedoeld hebben,

blijkt

bij

VI

XIX

:

5 en Lev. hier

die

„Zoo en met

:

we daar

37 voorkomen

:

als

uit het

we

Oude

toch Deut.

woorden,

juist dezelfde

door Jezus gesproken. In

uw

en met

ziel

hart,

18:

:

naaste liefhebben, als uzelven." Zelfs de vijandsliefde wordt

volstrekt niet pas

Testament

uw God, liefhebben met uw gansche al uw vermogen"; en in Lev. XIX

den Heere,

gij

uwe gansche

het Nieuwe,

in

ingeprent.

„Wanneer

de plaatsen

uit

5 toch lezen we:

:

zult

„Gij zult

18 op, dan vinden

Matth. XXII

in

Deut. VI

op overtuigende wijze

deze vraag worden aangehaald. Slaan

Testament die

uws

gij

Reeds

bij

maar wel terdege reeds in het Oude Horeb wierd het ten plicht gesteld:

vijands os of dwalenden ezel ontmoet, zult

hem

gij

het

verloren dier wederbrengen, en zoo zijn lastdier neerviel onder de vracht, zult

ge

uw

dier verlaten,

om

het zijne te helpen".

heet het evenals in Matth. V:

hem brood

te

eten,

en indien

,,

hem

dorst,

geef

Heel deze verkeerde voorstelling moet dus op

ook

er

kiem lag het

gekeerd

ligt

Jezus'

in

in

Spreuk.

XXV

:

21

hem water zij

te

drinken."

gezet. Ongetwijfeld

is

de Openbaring, die de Heilige Schrift op zedelijk terrein geeft,

in

gaandeweg steeds In

En

Indien dengene die u haat hongert, geef

Anathema,

rijker ontplooiing

eelste der

maar een ander beginsel komt

zedewet reeds

in

de

Wet van

het beginsel, waarin de vloekpsalm wortelde,

er nooit.

Horeb, en om-

nog evengoed

en in Paulus' woord: ,,Uw huis worde u woest gelaten" als in de toornkreten en in het wraakgeroep van den Psalmist.

ook vandaan, dat de Christus hier een mildere hij omgekeerd niets doet dan letterlijk 25 de woorden uit het Oude Testament overnemen. Ja, dat hij in Luc. X v.v. dit prachtig antwoord niet eens zelf geeft, maar het laat geven door een onbekenden Jood, die als Schriftgeleerde op hem toetrad, om hem in v/oorden te vangen. Daar toch heet het, dat Jezus aan hem vroeg: „Wat is in de Wet geschreven, hoe leest gij?" en dat daarop niet Jezus, maar die booze jood antwoordde: „Gij zult God liefhebben met geheel Zooverre

is

het er dan

zedewet zou gepredikt hebben, dat

:

uw

hart,

en

uw

naaste als u zelven."

Eens vooral hoede men zich dus, om het Nieuwe Testament als het Evangelie der liefde tegenover het Oude Testament als het verbond der wrake en der hardheden te stellen. Deze voorstelling toch is door en door onwaar. Wat om wrake roept en hard is, dat is de Wet Gods tegenover den zondaar, en deze is en blijft even onverbiddelijk hard in Oud én Nieuw Testament, en blijft ook van Jezus' lippen met een onuitblusschelijk vuur

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's