GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 220

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 220

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

208

ZONDAG

IX.

HOOFDSTUK

IV.

onderzoekingen van den schoot der aarde heeft meenen

te kennen, kan dan op hetgeen lang na de Schepping voorviel, maar nooit licht spreiden over de Schepping zelve. Slechts tusschen twee hebt ge hier de keuze. Ge moet, óf besluiten niets omtrent de Schepping te weten, en er dus voorts bot over zwijgen, óf ge moet u desaangaande laten onderwijzen door uw God. Adam stond hierin met u en gij met Adam ten volle gelijk. Zoodra toch ontwaakte zijn bewustzijn niet en bevond hij zich in het paradijs, of op datzelfde oogenblik was de Schepping juist afgeloopen. Ook hij, hoewel vlak bij de Schepping staande en zelf van de Schepping een deel uitmakende, ja er de kroon van zijnde, wist toch aangaande die Schepping zelve door eigen waarneming volstrekt niets, en zoo hij er iets van wist, heeft zijn God hem dit onderwezen. Of nu de berichten aangaande de Schepping, die ons de Heilige Schrift mededeelt reeds uit Adams dagen dagteekenen, en door hem aan de nakomelingschap zijn overgemaakt, dan wel aan Mozes het eerst zijn geschonken, staat er niet bij. Indien men evenwel er op let, hoe de belijdenis van God als den Schepper aller dingen de grondslag van alle

natuurlijk nooit op iets anders slaan

godvruchtigheid

is,

en hoe buiten de Heilige Schriftuur alle menschelijk

verstand juist op dit punt, reeds lang voor de dagen van Mozes,

feil

ging,

dan is niet wel aan te nemen, dat God de Heere zijn oude kerk van de dagen van het paradijs af tot op Mozes omtrent den oorsprong aller dingen onkundig zou hebben gelaten. En voegt men hier nu

bij,

dat de

berichten aangaande de Schepping in Genesis als ineengeweven zijn met

dan mag veilig aangenomen, dat de wetenschap aangaande de Schepping reeds zoo oud als de aanbiddinge Gods is. Waarbij het er voorts niet toe doet, of Mozes voor het te boek stellen van zijn verhaal een of twee oorkonden omtrent de Schepping geraadpleegd heeft, of ook deels op mondelinge overlevering afging, daar toch immers het vinden van zijn stof en zijn keur van die stof niet omging buiten de inspiratie van den Heiligen Geest. En wat de Perzen en verwante eindelijk de bedenking aangaat, dat ook bij volken verhalen aangaande de Schepping in omloop waren, die menigen het droef verhaal van

trek van gelijkheid

dan wel

afleidt,

wat

in

het paradijs voorviel,

met het verhaal van Genesis vertoonden, waaruit men

dat derhalve Israël slechts de Perzen nasprak, zoo

zij

juist het reeds aan Adam bij andere volken nog de Schepping wel oorzaak moest zijn de heugenis van deze overlevering naklonk. Uit dien hoofde wil de kerk van Christus dan ook niets weten van

opgemerkt, dat bij

bekend dat ook

de bewering der Vermittelungstheologie, alsof

in

zijn

van het gebeurde

Genesis eigenlijk geen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 220

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's