GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 583

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 583

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXXVI. HOOFDSTL'K

ZOND.

en dat Schaw

naam

de

is

585

I.

voor heel die atmosfeer der wereld, die buiten

Xaam

deze Openbaring, buiten deze heilige sfeer van den

Schaw duidt aan het leugenachtige, het zondige, het wereld overheerscht, voor zoover ze aan zichzelf

Naam

des Heeren

ijdellijk

is

des Heeren

duivelsche, dat deze

En „den

overgelaten.

gebruiken," of gelijk er letterlijk staat „den :

des Heeren opheffen naar dat ijdele," beteekent alzoo

:

Zich

maar voor een

Naam

met de Open-

baring Grods inlaten, haar aangrijpen, zich met haar bemoeien, niet te verheerlijken of er heil in te zoeken,

ligt.

om

haar

doel dat thuis hoort in

het zondige, het leugenachtige en het duivelsche van den geest der wereld.

Daarom schreven we

bij

de indeeling die

we van den inhoud

Geboden gaven, dat

dit

gebod den mensch bestraft, inzooverre

de zonde toe

om

als redelijk

zijn

Naam.

neigt,

wezen God Almachtig aan

Alle geopenbaarde kennisse Gods, en dus ook zijn

deze geopenbaarde kennisse saamvat, en dienst doet

baarden God aan

lijke

wezens

tweede

van aard

door

randen in

Naam,

die

den aldus geopen-

zinlijk

van het tweede Gebod; ma,ar

van het derde.

zijn.

We

Si\s

geeste-

bestaan uit ziel en lichaam.

van aard, plaatst de zonde ons tegenover het

maar tegenover het

Gebod,

geestelijk

tot overtreding

tot overtreding

Naar ons lichaam

te

spreken, raakt ons menschelijk bewustzijn. Als zinUjke

te

wezens neigen we

om

der Tien hij er

derde voorzoover

De vereeniging van

ziel

we naar onze

en lichaam

ligt in

ziel

onzen

persoon en daarom gaat aan het Tweede en Derde gebod het Eerste vooraf,

waarin we tegengestaan worden, voor zoover de zonde ons als

persoonlijke

komt de

wezens God

als

God aan

splitsing naar de tweeheid

te randen.

gebod de zondige neiging tegen

Derde

we

voor de Openbaring; dat

is

om

die eenheid

van ons wezen, en bestraft het Tweede

gebod de zondige neiging tegen God in onze

deze laatste zondige neiging

prikkelt,

Maar na

God

en daarna

dit

in onze geestelijke natuur.

En

zinlijke natuur,

hierin gelegen, dat wij niet willen buigen

niet willen

zwichten voor wat God ons van

zelf openbaart; en dat we alzoo zijn Naam niet eeren, maar tegen Naam ingaan. Dat hierin ook het rechtstreeksche misbruik van zijn Naam in vloek, Godslastering en meineed begrepen is, spreekt dus wel

zich zijn

vanzelf,

maar

verder; het

uw

is

het gebod

strekt,

ge

nu aanstonds

gevoelt, veel

menschelijke levensuiting. Dit gebod beheerscht geheel de verhouding

waarin ge

als zelfbewust

en geestelijk wezen staan zult of staat tegenover

God den Heere voorzoover Dit

van

gelijk

van veel breeder omvang; en omvat een geheele zijde van

nu maakt ook dit

Hij kenbaar, wijl geopenbaard,

is.

hier de juiste onderscheiding tusschen de strekking

gebod in het Paradijs en na den

val,

en evenzoo de onderschei-

ding van hetgeen verboden en geboden wordt, zeer

licht.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 583

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's