GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 188

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 188

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

176

HOOFDSTUK

VIII.

VI.

afgesneden wierd en de zaak van het Triniteits mysterie openbaar wierd.

Op

de Messiasbelofte, die heel Israëls geschiedenis door doelt op een

komen van God

tot zijn volk, dat

God

de majesteit van het mysterie zich

En

eindelijk de

al

toch in den hemel

nader

blijft,

en alzoo

ontsluit.

zending van den Heiligen Geest, die gelijk breeder

in

onze artikelen over het werk van den Heiligen Geest ontvouwd wierd, reeds op allerlei wijs in Israël als van den Messias onderscheiden en toch

God tot het hart brengend, openbaar wierd. En het is, dank zij den schitterenden openbaringen, zoo in persoon en in daad, dat God de Heere vanouds zijn heeft, dat ze

en in

Hem

in

woord

als

volk getroost

den Vader hadden en kindsgenade genoten, den Zoon eerden Heiligen Geest inriepen, als komende

heul zochten, en den

zoo eerst de gemeenschap des Heeren

hun

tot

hart.

ZESDE HOOFDSTUK. Want

uit

alle dingen.

Hem, en door Hem, en

Hem

zij

tot

Hem

zijn

de heerlijkheid in der eeuwig-

ROM.

heid.

11

:

36.

dan de Belijdenis van den Drieëenigen God aan de kerk van Christus toebetrouwd, opdat ze hierin het vaste bolwerk zou bezitten, waarachter ze beveiligd is voor de aanvallen van alle algodendom, zoo in den vorm van het Polytheïsme en Pantheïsme, als in dien van het Deïsme en Unitarisme.

Zoo

De

is

heilige Triniteit, dat

is

de Belijdenis, waarmee de kerk onverwinlijk

onze hedendaagsche godgeleerden plegen te zeggen: hun theïstisch Godsbegrip. Want hoe dankbaar we ook den steun aanvaarden, die door deze formule tegen het Deïsme geboden wordt, toch mogen we ons volstrekt staat; en niet gelijk

niet bij die

formule nederleggen.

Deïstisch en Theïstisch zijn twee woorden, die slechts door den onder-

scheiden zin dien

men

er

aan hecht verschillen. Eigenlijk toch duiden

deze woorden geheel hetzelfde aan, alleen maar dat Deïstisch gevormd is van het Latijnsche woord dat „God" aanduidt, en Theïstisch van het Grieksche woord,

om „God"

uit

te

drukken. In

het

Latijn

heet

God

vandaar Deïstisch; in het Grieksch Theos, vandaar Theïstisch. Het is dus met deze beide benamingen ongeveer eveneens gelegen als

Deus,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 188

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's