GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 466

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 466

Derde deel

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

468

ZOND.

ling omtrent enkele

deze

XXXIVa. hoofdstuk

punten van de zedewet

II.

en dus uitsprak, hoe op

gaf,

punten het normale zedelijk bestaan van den mensch moet zyn, had

deze openbaring, ook zonder eenige bijvoeging, voor zooverre ze de inge-

schapen zedewet raakte,

geldigheid voor al loat mensch heet.

en

kracht

Deze openbaring werd aan Israël gegeven, omdat Israël

En daar nu

stond.

menschen be-

uit

de zedewet voor ons menschelijk leven leven

naardien het zedelijk

in

menschen

alle

wat aan

gold, zonder eenige nadere bijvoeging, al

alge.)<,ee)i is,

van aard

gelijksoortig

Israël

omtrent de wet

des zedelijken

levens geopenbaard werd, voor alle volk, voor alle

voor eiken

en voor

zou

Dit

tijd

natie,.

persoon.

alle

geweest

zoo

is,,

ook

zijn,

had God deze openbaring niet aan

al

en deze wet maar aan Grods bindt niet omdat Israël ze ontving, maar omdat God ze gaf. Want wel moet ook met het feit, dat ze aan Israël gegeven werd, gerekend

Israël,

worden

;

van Indië of Afrika gegeven

volk

een

maar met geheel andere

strekking. In Israël school namelijk de

om

Gods, en deze kerke Gods heeft den last

kerke

;

zijn

Woord

voort

te-

planten van geslacht tot geslacht en het aan alle natiën te verkondigen.

De bepaalde afkondiging aan volk,

hield

dus

in,

kondigster van de

de

Wet

Israël in zijn hoedanigheid

aanstelling

van de kerk

van Verbonds-

tot beivaarster

en ver-

Gods. Eens geopenbaard mocht deze wet niet we-

der in vergetelheid geraken. De eens gegeven vastigheid mocht niet weder

onvast worden.

En nu

God

het

had de door onze zonde

beliefd

gegane kennisse van de Wet Gods, door openbaring weer

te loor

te herstellen

moest de kerke Gods zorgdragen, dat deze kennisse van de wet van zedelijk bestaan nooit

Hieruit

meer

en

te loor ging

verklaart het zich, dat de

wet

tot alle volk

niet in

ligt

die

uitsluitend in het

afkondiging

een iegelijk

— ziet,

zijn

van de wet zou

heel

onschuld

om

zwijgen

het Evangelie,

werd afgekondigd. Niet zijn

ontstaan

dat God haar heeft afgekondigd

voor God benemen. Iets waaruit

laat, of

maar

;

;

deze toch.

maar opdat

ons menschelijk geslacht doel zou treffen en

hoezeer een kerk het spoor bijster

maar de Wet wel

voor

feit,

werd uitgebracht.

China of Japan, maar uit

sluitend in Israël, als drager van de kerke Gods, alsof hieruit de verhindbaarheid

ons-

is,

die

men

wel het Evangelie

tevenspredikt,,

ook zendelingen onder de Heidenen

niet

om

de

Wet

te

verkondigen.

Alsof Evangelie, zonder wet ooit Evangelie zijn kon

!

zendt,,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 466

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's