GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 85

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 85

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

HOOFDSTUK

IV.

73

III.

ontzettendheid van tijdelijke ellende en eeuwige rampzaligheid in. Er behoeft niets bij gevoegd, In het ééne doodvonnis ligt het al en voor eeuwig besloten. God de Heere had op de overtreding van zijn wet den dood gesteld, en toen nu de mensch desniettemin die wet niet hield, heeft de Rechter van hemel en aarde hem dan ook ter dood ver-

de

oordeeld.

was „tegen de hoogste

Zijn zonde

Gods"

majesteit

of gelijk wij meestal

van den Heere Heere bedreven, en daarom kon er ook geen mindere dan de hoogste straf op staan, een straf op ziel én lichaam afgaande en doorgaande voor eeuwig. tegen

zeggen,

de

Souvereiniteit

woord „Dood"

Dit regel

niet

toch

zondigt,

ter

helfte

is

een ontzettend woord, en toch wordt het

van

nog

desniettemin

en

en

diepte doorzien

zijn

van jaren leven

honderden

vraagt de nieuwsgierigheid onwillekeurig, of

Als

verstaan.

God

de Heere

in

den

Adam blijft,

zijn dreiging

dan verzacht had of de uitvoering er van uitgesteld, want dat er gezegd was: „Ten dage dat ge er van eet, zult ge den dood sterven", en dat dit niet uitkomt, als hij toch nog jaren leven kon. Maar zoo oppervlakkig vragen komt alleen op in den onnadenkende. Want wie nadenkt, en Adam na zijn val op de gevloekte aarde in het zweet zijns aanschijns sloven ziet om zijn brood, en hem goed in het matte oog tuurt, die weet het wel beter, neen die Adam leejde niet meer. Van de ure zelve van zijn

zonde was de dood over hem gekomen.

Wat

toch is de „Dood"? de „Dood" niets dan een ontslapen als ons aardsch aanzijn

Is

uit

is?

o, Gewisselijk ook dat is een stukske van den Dood, maar toch is het op verre na de geheele Dood niet. „Dood" staat tegenover „Leven". En

leven

is

die

wonderbare verbinding die God

twee dingen saam

te

houden.

staan tegen elkaar over.

uw

aard

Maar het

Van

hebt een

ziel

als

Schepper

geestelijke natuur

omdat deze twee een

God Adams

van

uw

bezigt,

om

en een lichaam. Die beide

uw

ziel,

lichaam. Het zichtbare en het onzichtbare in u

juist

Scheppingswerk

schiep

Ge

van in

stoffelijken

één persoon.

tegenstelling vormen, moeten ze nu in

persoon, tot een geheel vereenigd. Eerst

lichaam; toen

in

dat lichaam de

ziel;

en eerst toen

nu die beide, dat lichaam en die ziel op een voor ons geheel onbegrijpelijke wijze vereenigd waren, eerst toen was er, gelijk de Schrift zegt, een levend mensch. En gelijk alzoo het aardsche leven in een mensch ontstaat door de wondere saambinding van zijn ziel en zijn lichaam, zoo nu is ook zijn aardsche dood niets anders dan de scheiding van zijn ziel en van zijn lichaam. Beide, leven en dood staan hierin vlak tegen elkaar

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 85

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's