GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 285

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 285

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

gevoelen wat

hij

Hfst.

2.

III.

277

Freimüthige Briefe zur Er-

(Zie vooral zijn

wil.

SEMLER.

§ 91.

Ueber histori-

leichterung der Vrivat-Religion. Halle 1784; en zijn sche

und moralische

gesellschaftliche

,

individualisme

sche Philosophie was geslopen

om ook

hebben,

werpen

de

fas est

Kerk

als

zoodanig

modus

te ver-

religionis

non minus ab

societates

summi volumtate ab

Recte enim distinguitur

aliis

,

doctrinae

et

seiunguntur

aliis

seiungi) a

privatorum dat

,

de

optima subsidia

viri

,

caussa

modum

civilis

quaedam

Rome

societas

179

v.v.).

als

een

ons had gewor-

„Neque vero Lutherus,

uno quasi impetu repererunt cuncta

doctrinarum salubrius argumenta"

et

quae

,

(quo sacrae

Reformatie opvat

slechts als een begin.

Melanchton atque optimi

eius rei causa

si

studiis sacris" (II p.

hij

van betering na de ellende waarin

maar toch ook

,

illa

fuit;

intercedente Magistratus

,

ac legum corpusculo vario

Hiermede hangt saam

leges peculiares

imperatus

aliquis stabilis

ab eo doctorem aliquem recendere

,

ad publicae

pertinet

begin

Semler er toe zou geleid

:

fidem suam ipse dedit.

;

stellig

dan ook zeer opmerkelijk „Per provinciarum

nee ius

pen

en zeer

formulieren der

receptae pnblicae doctrinae

solet

,

zoo deze niet van regeeringswege gedekt waren geweest. Hij

,

schrijft

Een

Religion, Leipzig 1786.)

dat uit de monadeleer van Leibnitz in de Wolffiaan-

,

een fout van de Kerk was het, dat

zij

(p.

179); en

de Anabaptisten en Socinianen

en Arminianen terugdrong, wier inzicht

de Schrift vaak zooveel

in

helderder en wier methode niet zelden zooveel meer gekuischt was.

„Vix ceri

scriptorum aliorum theologicis scriptionibus magis exer-

aliis

atque ad nos augere posse hermeneuticam

quam Socinianorum

tatem,

in

met meer „venustas"

26);

(I

p.

orthodoxe voorstelling

tamelijk

Theoloog

altoos

zich

Christus

nog meer iets

in

ten

,,

S. S. facul-

Op hun voetspoor moet

libris" (p. 169).

thans voortgeschreden, maar

omnem

liberalen " zin

,

en vooral

wat gepaard kan gaan met

de prediking, omdat een goed voorbeeld

stelt,

en Christus

meer nog dan navolger,

steeds in

accommodatie

opvolger

van Christus moet elk Dienaar des Woords zich weten.

„Satis

constat,

atque ministrum, p.

1).

Niet alsof

Christus

is

en

zijn

kracht zocht. Ja

unumquenque esse hij

blijft

suo in

daarom

Christianae

,

religionis

interpretem

loco Jesu Christi successorem"

met Christus op één

lijn

stond, want

degeen die „ perfectissimam auctoris ,

(I.

et doctoris

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 285

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's