Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 285
Deel een. Inleidend deel
Afd.
gevoelen wat
hij
Hfst.
2.
III.
277
Freimüthige Briefe zur Er-
(Zie vooral zijn
wil.
SEMLER.
§ 91.
Ueber histori-
leichterung der Vrivat-Religion. Halle 1784; en zijn sche
und moralische
gesellschaftliche
,
individualisme
sche Philosophie was geslopen
om ook
hebben,
werpen
de
fas est
Kerk
als
zoodanig
modus
te ver-
religionis
non minus ab
societates
summi volumtate ab
Recte enim distinguitur
aliis
,
doctrinae
et
seiunguntur
aliis
seiungi) a
privatorum dat
,
de
optima subsidia
viri
,
caussa
modum
civilis
quaedam
Rome
societas
179
v.v.).
als
een
ons had gewor-
„Neque vero Lutherus,
uno quasi impetu repererunt cuncta
doctrinarum salubrius argumenta"
et
quae
,
(quo sacrae
Reformatie opvat
slechts als een begin.
Melanchton atque optimi
eius rei causa
si
studiis sacris" (II p.
hij
van betering na de ellende waarin
maar toch ook
,
illa
fuit;
intercedente Magistratus
,
ac legum corpusculo vario
Hiermede hangt saam
leges peculiares
imperatus
aliquis stabilis
ab eo doctorem aliquem recendere
,
ad publicae
pertinet
begin
Semler er toe zou geleid
:
fidem suam ipse dedit.
;
stellig
dan ook zeer opmerkelijk „Per provinciarum
nee ius
pen
en zeer
formulieren der
receptae pnblicae doctrinae
solet
,
zoo deze niet van regeeringswege gedekt waren geweest. Hij
,
schrijft
Een
Religion, Leipzig 1786.)
dat uit de monadeleer van Leibnitz in de Wolffiaan-
,
een fout van de Kerk was het, dat
zij
(p.
179); en
de Anabaptisten en Socinianen
en Arminianen terugdrong, wier inzicht
de Schrift vaak zooveel
in
helderder en wier methode niet zelden zooveel meer gekuischt was.
„Vix ceri
scriptorum aliorum theologicis scriptionibus magis exer-
aliis
atque ad nos augere posse hermeneuticam
quam Socinianorum
tatem,
in
met meer „venustas"
26);
(I
p.
orthodoxe voorstelling
tamelijk
Theoloog
altoos
zich
Christus
nog meer iets
in
ten
,,
S. S. facul-
Op hun voetspoor moet
libris" (p. 169).
thans voortgeschreden, maar
omnem
liberalen " zin
,
en vooral
wat gepaard kan gaan met
de prediking, omdat een goed voorbeeld
stelt,
en Christus
meer nog dan navolger,
steeds in
accommodatie
opvolger
van Christus moet elk Dienaar des Woords zich weten.
„Satis
constat,
atque ministrum, p.
1).
Niet alsof
Christus
is
en
zijn
kracht zocht. Ja
unumquenque esse hij
blijft
suo in
daarom
Christianae
,
religionis
interpretem
loco Jesu Christi successorem"
met Christus op één
lijn
stond, want
degeen die „ perfectissimam auctoris ,
(I.
et doctoris
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's