GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 364

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 364

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

356

wahr

seij

,

Hfst. III. §

2.

112.

HARLESS.

dass die Christliche Religions-Satze den Ansprüchen,

d. h.

,

welche die menschliche Vernunft auf die Erkenntniss und der

Wahrheit macht, nichts Widerstreitendes enthalte".

greifliches

Zijn

poging eindelijk,

met de Kerk

buiten verband

breuk lijden en

senschaft te hebben afgehandeld

Homiletiek enz.

moest natuurlijk schip-

,

hij in

1823 volgde,

zulk een wijze de Religionsswis-

komt

daarna tot de Kirchen-

hij

haar theoretisch deel eerst bespreekt wat op

die in

,

die Gesellschaftigkeit

,

om

de theorie, die

bij

Na nu op

een schrede achteruit.

wissenschaft

bespreken

te

vergeleken

is,

Annahme

noch sonst Unbe-

,

,

en dan wat op het Element der Religion

ziet,

terwijl

evenzoo het practisch deel eerst de practica behandelt die

op

Gesellschaft,

de

hebben. Reeds lijk

bij

dan

diegene

die

op de Religion betrekking

dit laatste is het duidelijk

,

hoe deze vakken eigen-

ineenvloeien met de Practica der Religionswissenschaft

doordien de Polemiek hier haar plaats vindt. Nieuw kan het Kerkrecht en de Liturgiek plaatsen.

,

zoo

b. v.

hij hier alleen

Maar nóg vreemder

is

zijn

schema voor de theoretische vakken der Kirchenwissenschaft, waarin de Kerkhistorie niet ,,

der

Cultur

maar onderde

als afzonderlijk deel optreedt,

Kirchentheoretische Wissenschaften " wordt thuisge-

bracht.

Op was

dezen weg heeft dan ook niemand Danz gevolgd. Zijn systeem hybridisch

te

zin des

,

en kon daarom geen systeem

woords worden. Dit neemt intusschen

terecht gevoeld heeft

,

niet

in

den eigenlijken

weg, dat Danz zeer

hoe de Kerkhistorie dusver

in

de Theologie

nog geen organisch verband had gevonden hoe de dogmengeschiebij het dogma en niet bij de kerkhistorie hoort; en hoe de ;

denis

Kerk

als

een verschijning van eigen zelfstandigheid eischte dat de ,

Politica Ecclesiastica

naam van §

112.

en de Historia Ecclesia

Ecclesiologié

G.

Prof. G. C.

C.

is

dit

Adolph Harless

ProtestantiscJien

vak

stellig

verband traden. Zijn gelukkig gekozen.

Adolph Harless.

Theologische Encyclopaedie

gebillijkt

voor

in

Kirche ; een

kan worden,

gaf

in

1837

te

Nürnberg

uit

eene

tmd Methodologie vom Standpunkte der titel

die reeds als zoodanig moeilijk

daar Harless zeer bepaald het oog op de

Luthersche Kerk heeft, de Gereformeerde Kerk zoo goed

als negeert,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 364

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's