Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 234
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
226
A. Wolff
git L. B.
quae
et
mopere
Hfst.
2.
.
.
.
III.
Ab
ob methodum
ipso philosophia Wolffiana
ob
et
observanda "
est
hem
licht
doen schijnen, maar
accepit,
Toch maakt Mursinna nog
272).
Zijn besef zegt
nomen
quas complectitur novas, sum-
veritates,
(p.
reserves. zal
SAMUEL MURSINNA.
§ 8l.
zijne
dat de Philosophie steeds klaarder
,
gevoelt
hij
daarom toch, dat
zelfs
de Wolffiaansche philosophie nog slechts een stukske der zake bood.
„Si verum dicendum
est,
primis adhuc
in
subsistimus, mul-
initiis
taque cautione opus est, ne scire nobis persuadeamus, quae valde sunt incerta et de quibus in utramque partem disputare lentus in scientiis progressus
nisi
Met deze zinsnede vormt die hij inleidt
met een caput: de
licet.
Non
288).
(p.
den overgang tot de Theologie
zich
hij
potest"
fieri
religione.
op theologisch gebied overgetreden
of
,
Nauwlijks echter
alle
is hij
gloed en warmte be-
hem, en men hoorteen Theoloog van professie spreken, maar geen Theoloog is met zijn hart. De religio is hem ratio Deunt
geeft die
:
colendi (p. 280).
tum sanae licet
De
grondslag nu van
alle
ware
religio
is
hem de
Hij zegt toch op blz. 289: „Religio naturalis ad praescrip-
ratio.
sit
rationis fomata
imperfecta/'
dus vooreerst
„cum
,
fundamentum
est
komt dan de
Daarbij
omnis verae
naturali consentire
religione
religionis,
„religio revelata ", die
debet"
en ten
tweede de roeping heeft „ut religionem naturalem perficiat
que defectus
tollat".
Ook
veritas eius cognosci
debet"
dus geen sprake,
ralis
zij
Immers
afhankelijk.
ratio
echter
blz.
293:
feitelijk
notis
(p. 289).
Van
en opmerkelijk
paganisme rangschikt onder de
op
is
„certis
van het oordeel der
gaudere debet, ex quibus errores is
is
in
het, hoe
religiones revelatae.
„Quattuor praecipuae
in
eius-
de
religio natu-
Mursinna het Hij zegt toch
orbe terrarum dominantur
religiones,
quarum
noemt
deze vier in deze volgorde: „Judaica, Gentilis, Christiana
hij
cultores divina gloriantur revelatione", en
dan
Mohamedana." Zoo wordt de Joodsche godsdienst als iets op een voorbijgegane verschijning die met zichzelf staand genomen de Christelijke religie, wijl eerst door Jezus Nazarenus gesticht, als et
;
zoodanig niets uitstaande
de
religio Christiana
Jesus
Nazarenus
culos ... et
;
heeft.
Geheel uitwendig wordt namelijk
door hem opgevat
instituit,
et
(bl.
299) als „religio
quae complectitur certos
praecepta morum."
Haar waarheid
,
quam
fidei arti-
wil hij verdedigd
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 234](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's