GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 349

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 349

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

"

Afd.

Hfst.

2.

§ IO7.

III.

HAGENBACH.

und Methodologie der

sinds telkens herdrukte ^Encyclopaedie

zijn

WissenscJiaften uitgaf, (io

7 heologischen

e

door Kautsch gerevi-

ed.

deerd, Leipzig 1880); een „ Studentenbuch

341

" gelijk Pelt het

dat, ondanks zijn weinig principiëele opvatting, dank tische

onder allen clopaedie

steeds de Encyclopaedie

nog

bruikbaarheid,

zij

noemde,

zijn prac-

die, alleen

is,

met schier classiek gezag heerscht. Hagenbach's Ency-

,

viel

den smaak. Hij sprak

in

alle

opkomend

toen

juist het

geslacht van jongere theologen toe, die, van

confessionalisme

afkeerig en toch neigende tot meer positieve opvatting, zekeren weten-

huwen aan een wel getemperd, maar toch

schappelijken zin zochten te

warm

geloof.

Wie

scherp

draad

tische en piëtistische

liggen gestrengeld. Hij

oorsprong en ,

liet

zijn

daarom

kelijkst

Encyclopaedie

in

was daarbij

En wat ook

juist

van onvervalschten

subiectivist

elk lezer vrij zich

aandrift, te ontwikkelen. in

merkt dan ook hoe de rationalisHagenbach's gouden koord dooreen

ziet,

iets

even

subiectief,

naar eigen

beteekende, Hagenbach gaf

wat een student de studie het gemakzijner studiën, korte

maakt: een leiddraad voor den gang

historische overzichten, keur van schoone citaten, en een kort overzicht

van de Theol. Litteratuur

terwijl het geheel in een

;

gezet, die zelden vermoeide, meest aantrok, en altijd las. Juist

hierom echter heeft

boek

dit

als

;

is

een handboek geen ,

waarvoor Hagenbach

iets

was

wetenschappelijke Ency-

clopaedie niet dan zeer geringe waarde. Het

wetenschappelijke studie

stijl

gemakkelijk

zelf het

dan ook

„ Methodologische Encyclopaedie Vorrede zur zweiten Aufiage), een zonderlinge

niet uitgaf. Liefst zou hij ze later

genoemd hebben

(zie

die ons gelukkig

begripscombinatie,

gespaard werd. ^Encyclopae-

disch handboek"" ware de eenig juiste

Wat nu

de inrichting van

dit

op elkaar passen,

betreft

,

zoo wordt thans

algemeene en bijzondere deel niet

algemeen toegegeven, dat het in

geweest.

titel

Handboek

zooverre beide van een geheel ander begrip

der Theologie uitgaan. In het algemeene deel beluistert ge de echo

van Schleiermacher het

woord

;

,

in het

bijzondere deel

want wel komt

wetenschap voor

,

in

Hagenbach

is

beide de Theologie

maar haar obiectum positum

is

zelf

aan

als positieve

in het

algemeene

deel de Christelijke Kerk, en in het bijzondere deel de Openbaring.

Hij

zegt

toch in

§

22:

„Die Theologie

ist

eine positive Wissen-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 349

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's