GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 109

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 109

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

Hfst.

2.

III.

THOMAS VAN AQUINO.

§ 54.

van de schepselen gehandeld. Hoe

rijmen? Reeds hieruit

te

dit

IOI

Thomas de Theologie en de Dogmatiek als gelijkluidend Van een Theologische wetenschap, die zich ook inwendig

blijkt dat

opvat.

organisch

deelen

in

heeft hij

splitst,

nog

geen voorgevoel.

zelfs

Sacra doctrina, Theologia, Dogmatica en Scientia divina

hem termen om

hetzelfde denkbeeld

goud waard, dat

zoo

Gods

als

namelijk,

de creaturae sprake

wordt gehandeld

dat is,

als

er

maar

Deum

dan ook tegen, dat men Sacra

de

Theologie behandelt

uit

opgevat

zin

boven

stelt

of

als

men

(p.

hij

2.

en tot

de

Hem

7).

om

de

t.

i.

secundum

Een

hij, alles

strikt

en

3

door

w. het

uitgangspunt,

om

haar verheven

.

(p.

9).

En

scientia volgt,

redeneering ,

t.

haar

w. de beatitudo aeterna

argumentativa)

zij

dignitas

in

haar object,

van

dat de

wat

130}. In dien

dan ook

om

zekerheid

ook deze wetenschap

wil (utrum haec doctrina

God

inhoud van

als

de vraag, welke methode deze

sit

,,

van

Hij verzet er zich

terugleide. (p.

divina

Scientia

practica,

eindelijk

namelijk

6 en

God gegeven Openbaring;

scientia

".

God bezighoude, en

met

andere wetenschappen:

alle

w. de van

doel

afieide

stelt

Eeuwige Wezen; t.

in

Hij,

de latere dogmatische ontwik-

Christus of de Heilsleer

uitsluitend

God

zooverre

in

neme. Als echt Theoloog vordert

doctrina zich

principaliter alleen

ut principiam vel fine in

teloorging

te zeer

al

het ook

wel ook van-

sacra

de doctrina

in

maar dat toch

wetenschappelijke opvatting, die keling

is

haar eenig object, terugbrengt.

en van de creaturae slechts

,

quod referuntur ad

voor

zijn

drukken. Toch

de Theologie principieel op de Kennisse

hij

haar object, en wel

antwoordt

uit te

overtuigen

geeft hij omtrent

dan

de roeping der scholastiek deze bepaling: Geen wetenschap bewijst haar principium maar argumenteert uit haar principium ten bewijze ,

van haar verderen inhoud. Het bewijs der principia laten de overige wetenschappen over aan de hoogere wetenschap der Metaphysica. Juist

daarom echter kan de Metaphysica tegenover iemand

haar principia loochent, alleen argumenteeren, zoo uitgangspunt, welk dan ook, aan

haar toegeeft.

hij

die

althans eenig

Doet

hij

dit niet,

dan kan ook de Metaphysica aan zulk een nooit de waarheid van Gründbegriffe der Gegenwarf, Subiectiv-obiectiv, p. 25 lenburg, Elemenia Logices Arislolelicae Ed. VIII. p. ,

vgl.

54,5.

En Trende-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 109

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's