Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 109
Deel een. Inleidend deel
Afd.
Hfst.
2.
III.
THOMAS VAN AQUINO.
§ 54.
van de schepselen gehandeld. Hoe
rijmen? Reeds hieruit
te
dit
IOI
Thomas de Theologie en de Dogmatiek als gelijkluidend Van een Theologische wetenschap, die zich ook inwendig
blijkt dat
opvat.
organisch
deelen
in
heeft hij
splitst,
nog
geen voorgevoel.
zelfs
Sacra doctrina, Theologia, Dogmatica en Scientia divina
hem termen om
hetzelfde denkbeeld
goud waard, dat
zoo
Gods
als
namelijk,
de creaturae sprake
wordt gehandeld
dat is,
als
er
maar
Deum
dan ook tegen, dat men Sacra
de
Theologie behandelt
uit
opgevat
zin
boven
stelt
of
als
men
(p.
hij
2.
en tot
de
Hem
7).
om
de
t.
i.
secundum
Een
hij, alles
strikt
en
3
door
w. het
uitgangspunt,
om
haar verheven
.
(p.
9).
En
scientia volgt,
redeneering ,
t.
haar
w. de beatitudo aeterna
argumentativa)
zij
dignitas
in
haar object,
van
dat de
wat
130}. In dien
dan ook
om
zekerheid
ook deze wetenschap
wil (utrum haec doctrina
God
inhoud van
als
de vraag, welke methode deze
sit
,,
van
Hij verzet er zich
terugleide. (p.
divina
Scientia
practica,
eindelijk
namelijk
6 en
God gegeven Openbaring;
scientia
".
God bezighoude, en
met
andere wetenschappen:
alle
w. de van
doel
afieide
stelt
Eeuwige Wezen; t.
in
Hij,
de latere dogmatische ontwik-
Christus of de Heilsleer
uitsluitend
God
zooverre
in
neme. Als echt Theoloog vordert
doctrina zich
principaliter alleen
ut principiam vel fine in
teloorging
te zeer
al
het ook
wel ook van-
sacra
de doctrina
in
maar dat toch
wetenschappelijke opvatting, die keling
is
haar eenig object, terugbrengt.
en van de creaturae slechts
,
quod referuntur ad
voor
zijn
drukken. Toch
de Theologie principieel op de Kennisse
hij
haar object, en wel
antwoordt
uit te
overtuigen
geeft hij omtrent
dan
de roeping der scholastiek deze bepaling: Geen wetenschap bewijst haar principium maar argumenteert uit haar principium ten bewijze ,
van haar verderen inhoud. Het bewijs der principia laten de overige wetenschappen over aan de hoogere wetenschap der Metaphysica. Juist
daarom echter kan de Metaphysica tegenover iemand
haar principia loochent, alleen argumenteeren, zoo uitgangspunt, welk dan ook, aan
haar toegeeft.
hij
die
althans eenig
Doet
hij
dit niet,
dan kan ook de Metaphysica aan zulk een nooit de waarheid van Gründbegriffe der Gegenwarf, Subiectiv-obiectiv, p. 25 lenburg, Elemenia Logices Arislolelicae Ed. VIII. p. ,
vgl.
54,5.
En Trende-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's