Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 174
Deel een. Inleidend deel
,
l66
Afd.
Hfst.
2.
worde beschouwd nee Metaphysicae
ze
;
JOHANN HEINRICH ALSTEDT.
§ 70.
III.
is z.
i.
zuiver theologisch. „ Theologia naturalis
ut volunt Scolastici, nee Physicae, ut volunt
,
Scribonius et Goclenius
,
est pars
,
.
.
sed Systematis Theologiae" (p. 47).
Deze Theologia naturalis mag dan ook
niet als iets afzonderlijks naast
de Theologia supranaturalis gesteld worden, maar beiden zijn
in or-
ganisch verband te nemen, en wel in dat verband, hetwelk rechtstreeks voortvloeit uit de verhouding rijk
der natuur bestaat. „Gratia non destruit naturam, sed
Natura commendat gratiam 47). Hierbij
,
zegt toch
neemt.
Hij
Adamo
natura integrd,
imperfectis
:
,,
Adam
"
(p.
46,
den staat der rechtheid aan-
in
conditio theologiae naturalis in
fuit
augeri
et
coli
haec
eam perficit...
emendat naturam
deze volmaking van de natuur
hij
quam ex
perfici" (p. .48). Slechts
Nu
sicuti gratia
opgemerkt, dat
zij
door de genade ook voor
et
genade en het
die tusschen het rijk der
,
principiis
communibus, obscuris,
ratiocinatione
oportebat
gratia
et
na den val de toestand erger geworden.
is
toch zijn deze principia in ons niet enkel obscura et imperfecta,
maar bovendien corruptissima; tengevolge waarvan deze Theologia
onbekwaam
naturalis niet alleen leiden
aan
,
maar, gelijk
te
hij
,
om
tot eenige volledige kennis te
Iunius naschreef, ook onmachtig
„Ac ne
nemen.
is
quidem
perfectionis
om
de genade
est per seipsa
capax
supervenientis a gratia" (p. 48). Hij bepaalt den inhoud van deze
Theologia naturalis tot het eerste Geloofsartikel en den Decaloog de religio apud Ethnicos
52), en wil 53).
in
Haar doel
foro poli; 2
tweeërlei:
is .
47). Disputantes
propter alios, ut
(p.
53).
En
al heeft
in dit
bibliis
haar kader behandeld zien
hominem reddat inexcusabilem nempe praeparemus infideles (p. in certis principiis.
van op
maals Calvijn's protest dat elk
1 '
nu de geschiedenis ook overtuigend geleerd,
,
zoodat ze
dit
,
in
toch
den door
hem gekozen
komt aan Alstedt de
gewichtig punt de leidende gedachte van
het Gereformeerd beginsel zuiver gehandhaafd te hebben
dualisme,
Turca
afzonderen en op den voorgrond plaatsen van
de Theologia naturalis school
,
Cum
sed e libro naturae est disputandum
vorm weer moest worden prijsgegeven verdienste toe
(p.
(p.
ut
enim debet convenire
ergo vel atheo non é
welk gevaar
,,i.
in
te
,
en nog-
hebben vernieuwd tegen het anabaptistisch
verband tusschen het natuurlijk leven en het
genadeleven doorsneed.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 174](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's