Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 229
Deel een. Inleidend deel
Afd.
heerschzucht, die
kanker nogmaals
bij
in
Hfst.
2.
§ 80.
III.
WERENFELS.
221
ontstentenis van edeler geestesbeweging dezen ,
de Kerk van Christus had doen opkomen. Juist
onmacht aan onze zijde, om het kwaad te Facile enim est monere alios, ne indulgeant affectibus in stuiten. disputando, quis hoc non facit? sed fateamur ego, tu, ille, nos hier echter voelt hij de ,,
vos,
illi,
poëta,
ipsi,
nos
isti,
hac
in
fateamur omnes,
ii,
quotquot
komt W. dan ook
In zijn eigenlijke kracht
eerst uit,
(p.
waar
113).
hij zich
de verscheidenheid der meeningen op de uitlegging der H. Schrift
uit
kan terugtrekken, en van
deze basis zijn irenische roepstem
uit
tot hereeniging van de Luthersche en Gereformeerde
menig opzicht prachtig en nog der
zijn
lezing overwaard. Vooral
wat
II,
p.
291
over den mens auctoris zegt. Hierbij onderscheidt
hij
Kerken kan
— 320)
laten uitgaan. Zijn lectiones hermeneuticae (Vol. in
cum
sumus,
parte minores esse monitis uostris"
namelijk
hij
scherp tusschen den mens auctoris primarii en secundarii en wijst er ,
op
hoe de H. Geest eene bedoeling kan gehad hebben
,
,
die
boven
de bedoeling van den menschelijken auteur uitging. Nooit kunnen
de
schrijvers
iets
bedoeld hebben tegen de bedoeling van den H.
Geest. „Scriptores sacri nihil intenderunt, quod non intenderit Spiritus
Sanctus, ut qui non
modo
tentionem direxerit" ritus
externa eorum verba, sed etiam internam
Maar voegt
(p. 308).
subordinatis,
e.
i.
in-
„Potuit tarnen Spi-
quam sua organa, ut in his non omverum primo de sensibus Scripturae
Dei aliquando plus intendere,
nis eius intentio nota fuerit. ld est
Sed
hij er bij:
et
i.e. iis,
quorum
alii
ex
aliis
necessaria consequentia fluunt.
hoc verum esse potest de quibusdam
quorum
alii
plus intendisse,
ex
aliis
quam
sententiis coördinatis
non sequuntur, Spiritum Sanctum aliquando
sua organa; quia praeter sensum literalem,
ab organis suis intentum intendit quoque sensum verborum mysticum" (p. 308). Een erkentenis, waartoe W. gedrongen werd door het gebruik in het N. Testament van menige uitspraak van het Oude Verbond gemaakt; want voor het overige miste hij den ,
teederen zin voor mystieke opvatting, wat wel het sterkst uitkomt zijn pleidooi
voor de goddelijkheid der Schrift,
gelegd in zijn geschrift: de p.
157 sqq), waarmee
hij
triplici teste
doelt
gelijk dit
is
bij
neer-
de Verbo Dei testante (Vol.
1
op het testimonium Ecclesiae, het
testimonium S. Scripturae de seipsa en het testimonium Spiritus
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's