GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De drie Formulieren van Eenigheid - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De drie Formulieren van Eenigheid - pagina 39

benevens het Kort Begrip der Christelijke Religie

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

AUT. XXXV, V,\N

IIKT

UEll.lO

AVONDMAAL.

iiO

handen en hetzelve eten en drinken raet onzen monde, waarmedo ons leven daarna onderhouden wordt, dat wij ook zoo waarachtiglijk door 't g-eloof (hetwelk de hand en mond onzer zielen is) het ware lichaam en het hloed 1) van Christus, onzes eenigen Zaligmakers, ontvangen in onze ?ielen tot ons geestelijk leven. Nu, zog is

het

menten

zeker

en ongetwijfeld,

dat ons Jezus Christus zijne SacraZoo werkt Hij dan in ons al

niet tevergeefs heeft bevolen.

Ilij door deze heilige teekenen ons voor oogen stelt: hoewel de wijze ons verstand te loven gaat en ons onbegrijpelijk is,, gelijk de werking des Heiligen Geestes verborgen en onbegrijpelijk is. üaarentuspchen zoo feilen wij niet, als v/ij zeggen, dat hetgene van onn gegeten en gedronken wordt het eigenlijk en rjatuurlijk lichaam op welke wij en het rigon bloed van Chi istus is maar de wijze dezelve nuttigen, is niet de mond, maar de geest, door 'tgeloove. AIzoo dan blijft Jezus Christus altijd zittende ter rechterhand Gods, zijns V'aders, in de hemelen, en laat toch daarom niet, ons zijns deelachtig te maken door het geloove. Deze maaltijd is ecne geestelijke tafel, aan dewelke Christus zich zelven ons mededeelt met zijne goederen, al en doet ons aan dezelve genieten zoowel zich zelven als de verdiensten zijns lijdcns en stervens; voedende, sterkende en vertroostende onze arme troostelnoze ziele door het eten zijns vleeschcs en dezelve verkwikkende en veimakcnde door den drank zijns blocdi?. Voorts, hoewel de Sacramenten met de beteekonde zaken te zamen gevoegd zijn, zoo worden zij nochtans inet deze tv.'ee zaken van allen niet ontvangen. De goddelooze ontvangt wel het Sacrament tot zijne verdoemenisse, maar hij ontvangt niet de waarheid des Sacranients: gelijk als Judas en Simon de toovenaar beiden wel het Sacrament ontvingen, maar niet Christus, die door hetzelve beteekend wordt, hetwelk den geloovigen alleen medegedeeld wordt. Ten laatste: wij ontvangen het heilige Sacrament in de verzamelingen des volks Gods met ootmoedigheid en eerbiedinge, onder ons houdende eene heilige gedachtenis des doods van Cl ristus, onzes Zaligmakers, mot dankzegging, en doen aldaar belijdenisse onzes geloofs en der Christelijke religie. Daarom be« hoort zich niemand daartoe te begeven, zonder zich zelven eerst wel beproefd te hebben; opdat hij, etende van dit brood en drin-

Avat

;

1)

De

Latijiisclie

uitg.ivc

heeft:

vrrum sanynincm

,

J.

i,

het ware bloed.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 152 Pagina's

De drie Formulieren van Eenigheid - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 152 Pagina's