Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 358
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
350
Hfst.
2.
met
heeld, dat, in verband
Theologie
als ten
REUTERDAHL.
§ IO9.
III.
praemissen, zijn constructie van de
zijn
eenenmale mislukt
is
te
Op
beschouwen.
zijn stand-
punt had Pelt slechts twee deelen moeten nemen: een historisch en een philosophisch of systematisch deel, positieve Theologie
,
om
tweede deel geheel dezen inhoud naar
het
in het eerste geheel
met het Kirchenrecht incluis te geven zijn
construeeren en philosophisch te rechtvaardigen. theorie
die
,
op
zijn
ware dan hoogstens
standpunt
in
en
in
inwonende idee
te
Voor
zijn
,
Kunst-
een Encyclopaedie niet thuishoort,
aanhangsel een zeer beperkte plaats
in een
de
te
vinden geweest.
H. Reuterdahl.
§ 109.
Veel minder zelfstandig dan Hagenbach en Pelt sloot zich Dr. H.
*
REUTERDAHL Lund
gien,
bij
Schleiermacher aan
1837.
Toch
wijkt
in zijn
ook
Inledning
Reuterdahl
Schl. af, dat hij de Encyclopaedie niet als een
in
Theolo-
till
zooverre van
„Kurze Darstellung
des Theologischen Studiums", noch ook als Encyclopaedie, maar als
op de Theologie neemt. „ Inledning betecknaer en öfwersigt af begreppet och omfanget, och ar saledes snarare ett resultat an introductie
grundlaggning
en
opvatting Schl. die
van
"
de
verschillend.
(p.
En wat meer nog
3).
Theologie
als
haar eenheid vinden
,,
Leitung und Führung
door een Kunsttheorie moet beheerscht worden is
zijne
complex van kundigheden
de Kerk, wier
in
is
zoodanig wezenlijk van die van
ze bij Schl. een
Is
ook
zegt,
,
bij
"
Reuterdahl
de vroomheid zelve obiect van de Godgeleerdheid. „Theologi
ar
wetenskap
wiss
gestalt,
om fromhet hwilken
af
sadann som denna utbildet
,
en wiss forsamling erkannes "
gelijk hij het nader definieert: (p.
5).
Hij
„Wetenskap om
sig (p.
i
4),
en of
Christlig fromhet'"
Kerk de gemeenschap, maar de
zoekt dus wel het positief phenomenale in de .
maar in die Kerk is niet als bij Schl. vroomheid zelve hoofddoel van het theologisch onderzoek, zoodat ook de practische Theologie allereerst op de aankweeking van vroomheid
is
gericht.
„Den med
theologisk wetande nara
sammanhan-
gande theorien för fromhetens och det froma samhallets forkofran ar sjelf ett (p.
11).
moment
af detta wetande och kallas practick theologi""
Dit verschil in de opvatting van het obiect der Theologie
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 358](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's