GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 129

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 129

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

"

Afd.

Hfst.

2.

§ 60.

III.

an sophisma vel demonstratio, per opera"

ROGER BACON.

121

conclusionem sciamus experiri

nisi

Vraagt men nu, hoe Bacon deze humanistische,

(p. 397).

en juister nog gezegd, naturalistische voorstelling rijmt met

zijn

persoonlijke verkleefdheid aan de belijdenis der toenmalige Kerk, dan

ook hierop het antwoord gereed. God heeft

ligt

zijn wijsheid

geopen-

baard èn aan de oude heidensche philosophen èn aan Abraham,

Mozes en de profeten, zóó

dat de heidensche wijsgeeren ook uit

zelfs

de bijzondere openbaring geput hebben. Zijn uitgangspunt

quod

tota sapientia philosophia data est a

eam

archae et profetae a principio mundi

Deus

Deo, quia Sancti

En nu

zoekt

Patri-

Deo quibus

receperunt a

dedit longitudinem vitae; et haec est valde

tertium p. 79).

„Probo

is:

;

notanda" {Opus

aan de geschriften der wijsgeeren

hij

in

dezer voege zeker goddelijk gezag toe te kennen: „Ostendit nobis unde

habuerint

(se.

philosophi)

quod de

magnalium

secretis naturae et scientiarum et et

de secta Christi

Nam

omnibus.

de

,

poenali

et

et

de

et

de virtutum pulcritudine

et

de vita gloriosa

coelestibus mira dicunt, et de

et

sectis

de legum honestate

habuerunt haec omnia

philosophi

revelavit suis sanctis" (p. 80).

delijke autoriteit

de Deo

de resurrectione mortuorum

Dei; unde philosophi non invenerunt haec primo, nee

Deus

et

,

En

a

et

sanctis

homo, sed

na op die wijs zekere god-

voor de dicta en placita der wijsgeeren

te

hebben

keert hij dan straks de rollen om en zegt dat dus ook de H. Schrift naar de gegevens der Philosophie moet worden

gepostuleerd

uitgelegd

,,

Sacra Scriptura per

Zijn

81).

(p.

.

,

,

toeleg

is

dus

ius et

philosophiam explicanda est

ten der Philosophen en uit de H. Schriftuur

menschelijke toegeeft

nog

,

worde opgebouwd

(p.

uit

de Schrif-

saam één systeem van hij

dan gaarne

,

maar één

istius Scripturae,

venire ad certitudinem veritatis " (p. 83).

non potuerunt omnino

et

en dat

waarbij

„Quia non habuerunt usum

tweeërlei systeem dus

sine

;

,

dat de Schrift in menig opzicht biedt wat de Philosophen

niet wisten.

tuurlijk,

dat Philosophie en

deze,

kennelijk

Theologie in één geheel zullen worden opgelost

kennis

,

,

ideo

Geen

het ééne philosophisch en het andere Schrif-

stelsel,

geput

uit

beide bronnen. ,,Hoc est melius

comparatione quam facere volumina philosophiae secundum ses

postea iterum dilatare expositionem Scripturae per philosophiam" 83).

Iets

wat

hij

ook met opzicht

tot het

Recht staande houdt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 129

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's