GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 207

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 207

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

Hfst.

2.

BARTHOLOMAEUS KECKERMANN.

§ j6.

III.

principium der Philosophie

ligt in

de rerum natura of korter natura;

de Theologie tot

finis

199

de „notitiae nobiscum natae" en 2. in

in

het finis van beide, in zoover

heeft de aeterna salus et beatitudo

;

de Phi-

losophie daarentegen de „perfectio hominis ex notitia et usu boni naturalis et moralis"; en 30. in de media, die bi] de Theologie zijn

de bona

spiritualia redemptionis et sanctificationis en bij

sophie de bona naturalia et moralia

(p.

46

— 48).

nu de H. Geest de Theologische overtuiging denken inbrengt, teekent

hij in

dezer voege

:

De

de Philo-

wijze

waarop

ons philosophisch

in

,,Hic necesse est accedat

superior aliquis et hyperphysica vis, Spiritus nimirum Sancti, qui nostris sese spiritibus et conceptibus quasi immisceat

intellectionem

minetur,

cum nullum

,

determinet

ipse

credendi

sit

medium

,

quo

deter-

ad has singulares

operatione

idque hoc processu,

credendas;

conclusiones

alium

peculiari

qui nostram

;

ut

primo honimem

ducat ad audiendas vel legendas has conclusiones, secundo ut homini persuadeat, hos libros, quos legit, esse ipsius

Dei

legat;

postremo

nee

sunt,

scripti

aliter res

apprehensionem

et

numero individuorum

esse in

pertineant"

hunc

waardoor dan

sed

hij

bonum

Veeleer

;

ja

,

dat

omdat

positief,

fidat

men

ziet,

van het testimonium

straks de afleiding van gevolgen

men

posse,

commodum

In

zelfs

te

in

zeer wel

kan

zekeren zin ook theoloog kan

hebben gedaan; „Sine philosophia

quomodocumque, Theologum

aut praestantem

fieri

posse pernego"

fieri,

(p. 35).

de studie der Philosophie noodig en nuttig, niet enkel

is

ze

aliquem

,

,

tales conclusiones

dan ook toe, dat eigenlijke Philosophische

zonder aan Philosophie

concesserim

audiat vel

eo excitet quo

gemeene godzaligheid der geloovigen

studie voor de

zijn,

ibi

door theologische studie mogelijk wordt.

principia

verband hiermee geeft gemist worden

in

ad quem hae

,

omschrijving, gelijk

Sancti,

deze

uit

quam

48).

(p.

Een keurige Spiritus

gesta

qui velut digito

eius dirigat, ut terminos theo-

logicos intelligat; denique ut affectum se

illos

de Logica de kunst van redeneeren leert, maar ook

in

in

zooverre ze ons

God

leert

kennen en liefhebben, ons

kennisse van onszelven biedt, en den regel brengt des rechtschapenen levens (p. 27

sophie

van

—47).

Hij heeft

Ramus,

die

daarom ook weinig op met de

op verre na de diepte

niet heeft

Philo-

van de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 207

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's