Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 207
Deel een. Inleidend deel
Afd.
Hfst.
2.
BARTHOLOMAEUS KECKERMANN.
§ j6.
III.
principium der Philosophie
ligt in
de rerum natura of korter natura;
de Theologie tot
finis
199
de „notitiae nobiscum natae" en 2. in
in
het finis van beide, in zoover
heeft de aeterna salus et beatitudo
;
de Phi-
losophie daarentegen de „perfectio hominis ex notitia et usu boni naturalis et moralis"; en 30. in de media, die bi] de Theologie zijn
de bona
spiritualia redemptionis et sanctificationis en bij
sophie de bona naturalia et moralia
(p.
46
— 48).
nu de H. Geest de Theologische overtuiging denken inbrengt, teekent
hij in
dezer voege
:
De
de Philo-
wijze
waarop
ons philosophisch
in
,,Hic necesse est accedat
superior aliquis et hyperphysica vis, Spiritus nimirum Sancti, qui nostris sese spiritibus et conceptibus quasi immisceat
intellectionem
minetur,
cum nullum
,
determinet
ipse
credendi
sit
medium
,
quo
deter-
ad has singulares
operatione
idque hoc processu,
credendas;
conclusiones
alium
peculiari
qui nostram
;
ut
primo honimem
ducat ad audiendas vel legendas has conclusiones, secundo ut homini persuadeat, hos libros, quos legit, esse ipsius
Dei
legat;
postremo
nee
sunt,
scripti
aliter res
apprehensionem
et
numero individuorum
esse in
pertineant"
hunc
waardoor dan
sed
hij
bonum
Veeleer
;
ja
,
dat
omdat
positief,
fidat
men
ziet,
van het testimonium
straks de afleiding van gevolgen
men
posse,
commodum
In
zelfs
te
in
zeer wel
kan
zekeren zin ook theoloog kan
hebben gedaan; „Sine philosophia
quomodocumque, Theologum
aut praestantem
fieri
posse pernego"
fieri,
(p. 35).
de studie der Philosophie noodig en nuttig, niet enkel
is
ze
aliquem
,
,
tales conclusiones
dan ook toe, dat eigenlijke Philosophische
zonder aan Philosophie
concesserim
audiat vel
eo excitet quo
gemeene godzaligheid der geloovigen
studie voor de
zijn,
ibi
door theologische studie mogelijk wordt.
principia
verband hiermee geeft gemist worden
in
ad quem hae
,
omschrijving, gelijk
Sancti,
deze
uit
quam
48).
(p.
Een keurige Spiritus
gesta
qui velut digito
eius dirigat, ut terminos theo-
logicos intelligat; denique ut affectum se
illos
de Logica de kunst van redeneeren leert, maar ook
in
in
zooverre ze ons
God
leert
kennen en liefhebben, ons
kennisse van onszelven biedt, en den regel brengt des rechtschapenen levens (p. 27
sophie
van
—47).
Hij heeft
Ramus,
die
daarom ook weinig op met de
op verre na de diepte
niet heeft
Philo-
van de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's