GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 241

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 241

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

doel

wetenschappelijk

§ 83. CLARISSË.

III.

gericht

Daarvoor

zijn.

233

eischt hij philolo-

philosophische studie, welke laatste

en

historische

gische,

Hfst.

2.

hij

in

Cartesiaanschen geest opvat. Hij onderscheidt een adultera en een

wegwerpt, zoo hoog

recta philosophia, en zoo verre hij de eerste

de

stelt hij

„Recta philosophia

laatste.

quorum

ex penu sua depromat,

,

supposita revelatione, multa

auxilio claros et distinctos con-

ceptus de revelatis formare discimus"

661). Hiertoe echter acht

(p.

de oude philosophie ongeschikt. „Meliori itaque incumbendus

hij

qua,

est,

opeenvolging der studiën staat niettemin ook

H. Schrift bovenaan.

versatur in lectione

moet

.

,,

Cardo omnis

voor haar uiteenzetting genomen. Hij tiek

komt de

Inde studie

(p.

studii huius Theologici

Sacrae Scripturae"

.

bij

(p. 663).

Uit die Schrift

de inhoud der waarheid, maar ook de methode

alleen

niet

.

662).

Burmann de

den Theoloog aan

tesius"; en deze vooral beveelt hij

der

Nob. Renatus Car-

singulari felicitati, saeculum ornavit

practica

is

foederalist.

Na

de dogma-

met de casus conscientiae en het geheel der

,

;

wordt besloten met de Scholastieken en de Patres.

studie

korte overzicht blijkt genoegzaam

deze

schil,

Van

nood. Al hun doel

mende Theologen van meet af degelijke

nog geheel

Theologen

Voetius loopen.

;

dat

,

de

lijn

der Bibliotheca van

het wezen der Theologie reppen ze ternauwer-

op

gericht

is

leiding

van de studiën der aanko-

en deze studiën blijven

in

hoofdzaak

,

wat ze

op onze Gereformeerde Academiën geworden waren:

philologische

en philosophische propaedeuse, en

Theologie zelve studie van

de

H. Schrift

met inbegrip van de Ethica

laatste

in

Uit dit

het ook met klein ver-

zij

,

gesteund door studie der

,

bij

de

en de Dogmatiek, de

en slechts in de tweede plaats

historie.

§ 83. Joannes Clarisse.

reeks dezer Encyclopaediën van Gereformeerde zijde wordt

De

gesloten door Clarisse's. handboek.

behoorde èn

door

gelijk reeds in §

zijn

JOANNES CLARISSE (1770— 1846)

polyhistorie èn door zijn geestesrichting,

78 werd opgemerkt, nog geheel tot de vóór-Schleieren al valt in zijn Encyclopaedie niet elk

machiaansche periode;

spoor te loochenen van inwerking der latere Duitsche Encyclopaedisten

,

toch

sluit hij

zich het

nauwst aan

bij

Gaussen en Mursinna.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 241

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's