Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 404
Deel een. Inleidend deel
Afd.
396
2.
door de Wissenschaft op
Hfst.
§ 124. RaBIGER.
III.
bestimmtes geistiges Ver-
te vatten als „ ein
halten zu einembestimmten Gegenstande"(p. 109). Dit voorwerp
hem
is
voor de Theologie „das Christenthum oder die Christliche Religion". Als zoodanig echter is de Christelijke religie „ eine geschichtliche Erscheinung", die zich aansluit „an eine lange Reihe von Religionen "
gemeen en
Met deze
10).
1
(p.
i.
:
dat
dat ze
2.
uitgaan van een onderstelde openbaring
alle religiën
alle geleid
gemeenschap. Alleen als
ook het Christendom deze twee zaken
alle heeft
in
hebben
de Kerk treedt de Christelijke
„Die Kirche
historische Realitat op.
um
Christenthum geschaffen hat,
das
und
tigen
ganze Fülle der
die
vorming van een kerkelijke
tot de
zur Entwickelung zu bringen "
En nu
111).
een van de gewichtigste levensuitingen is
(p.
1 1
1).
staat de Theologie
maar
ze
als
en ze moet zich uitbreiden. Dit brengt haar
in conflict
zich
Maar
komt dan de
rekenschap
te
onuitroeibare
geven van wat ze gelooven.
om met
op den inhoud der Christelijke
de theologische studie geboren in
haar eigen
zij
(p.
112
En
einde-
het reflecteerend
religie in te
wijze wordt dan uit het bestaan en het leven der
Met deze
bij
afgezien van de buitenwereld, in de Christenen
noodzaakt de vorming der leeraars,
bewustzijn die
Daarbij
verdedigen.
te
behoefte, die, ook
om
den
met een geheel
andere wereldbeschouwing, en tegenover deze heeft
lijk
in
absolute waarheid
de Kerk niet staan blijven. Ze wordt aangevallen
geloof kan
leeft,
zelve
waartoe de Kerk genood-
,
rechtstreeks opneemt, en zulks zonder verdere reflectie.
geloofsleven
is
Deze Theologie onderstelt het geloof, dat
boezem der Kerk de goddelijke waarheid
dit
ook
sich geschichtlich zu betha-
hier niet buiten, als een uitwendig waarneemster,
zaakt
religie
das Organ, dass sich
ihm enthaltenen Lebenskeime
in
(p.
ist
gaan.
Kerk
Op
zelve
— 114).
den grond Schleiermacheriaansche ideeën verbindt nu
Rabiger het motief der speculatieve Theologie door de opmerking:
„In so ferne nun die Theologie ihren Gegenstand das Christenthum, ,
aus eine als
der
Kirche aufnimmt, empfangt Religion,
historische die
sondern
Idee der Religion"
mag
opgevat
zijn.
„Viel
,
alsof
mehr
(p.
als
sie
denselben nicht nur als
die Religion der Idee oder
115). Iets
wat echter
niet abstract
ook een niet-Christen een goed theoloog kon
die innigste
Ueberzeugung von der Idee,
die sie
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's