Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 339
Deel een. Inleidend deel
Afd.
toont.
Van
zijn
Hfst.
2.
§ 105.
III.
OBERTHÜR
C.
AL.
33
1
twee deelen beslaat het eerste, dat de propaedeutica be-
spreekt, 300 bladzijden, en loopt het tweede, waarin de eigenlijke
Theologie aan het woord komt, slechts 150 pagina's. Zijn Theologie luidt
„Sie
:
VerJiültnissen zu der
Welt
u.
s.
w. kennen lehrV'
van
definitie
welche uns Gott (II. 2).
in seinen
En
al
wijkt
toch valt
af,
hoofdzaak met de destijds gangbare wijze van systematiseering
ze in
saam.
Alle
Theologie
theoretische
schiedenis,
hem
is
zich
splitst
Dogmatiek,
of theoretisch of practisch
in
Pastoraal
Catechetiek
,
Casuistiek
;
Moraal,
Theologia
Paedagogiek
,
(II
70).
Hermeneutiek, Exegese, Kerkge-
Dogmengeschiedenis en Encyclopaedie
;
,
Kerkrecht,
Biblica,
de practische Homiletiek
in
Ascetiek,
en
Liturgiek
,
hulpwetenschappen hier nog bijkomen Artse-
terwijl als
—
Landbouwkunde enz. (p. 71 128). Maar hoezeer en daar een Roomschen tint vertoone, springt
nijkunde, Politica,
deze indeeling hier
toch in het oog, dat het schema in zijn uitgangspunt veeleer
het
rationalistisch
De
,
van de Theologische vakken schijnbaar
zijn indeeling
De
die Wissenschaft
ist
is
en
,
voor het goede dat er
,
in schuilt
,
protestantsch.
komt alleen in de Kerkgeschiedenis voor. van Thomas geen sprake meer. En zelfs bij het
Traditie als kenbron
In de Scolastica
is
Kerkrecht merkt Oberthür op
:
,,
Wenn man es
anders noch
als eine
besondere Sorte des akademischen Lehramts beybehalten und nicht in
andere Facher der allgemeinen Rechtslehre theilweise einschalten
will"
(II.
terrein
71).
Dit
vrijbuiten
maakte Oberthür
zich nergens toelegt
op protestantsch en
hij
op scherpe begripsbepaling, en over bijna
alle
des
te
principieele questièn kameleontisch heenglijdt.
deze woorden
:
in theologicis laat hij zich niet beslister uit
dan
dem
höchst Authentischen Geistes
und
angelegte
tragt
sie
als
,
unter
dem besondern Beystande
des Heiligen
Archiven der Göttliche Offenbarung geschöpft, den
wahren
,
von
einer
Autoritat derKirche; die, von demselben als die
Zelfs over het prin-
„ Die Theologie hat sie (die Gewissheit) aus
cipium cognitionis in
rationalistisch
gemakkelijker, doordat
zich
ebenso untrüglichen
Geiste Gottes geleitet,
rechtmassige Auslegerin jener Urkunden eingesetzt worden,
verbürgten gleich der
Sinn derselbe
vor, jedoch nur so, dass
sie
auch zu-
Vernunft die Beystimmung zum Glauben durch
der Vernunft anerkannten Wahrheiten erleichtert"
(II
69).
.
.
.
von
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's