Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 283
Deel een. Inleidend deel
Afd.
uit
:
,,
Ea non tam
tractandarum judicandae
.
;
III.
§ 91. SEMLER.
prodest rebus et sententüs
neque enim res
275
quam modo rerum
,
in Scripturis traditae e
ad
res igitur fere redit
.
.
Hfst.
2.
Ook Johann Salomo Semler het ook door veel zwakker band
dom gebonden; maar
—
202).
gevoelt zich persoonlijk nog, ,
vromer, vromer ook
toont toch principieel reeds veel verder dan
in Christelijken zin,
Gottesgelehrsanikeif' ,
was dan
systeem,
Halle
,
zijn
1757,
studenten
blijkt
Fleiss in
toeroept:
zu
ahmen
;
in weni-
werden Sie eine innerliche Kraft fühlen, welche unserer
Christlichen Erkenntniss
von Gott eigentiimlich
hohe Geister fahren,
ist;
lassen Sie
die unserer Religion spotten
immer
und nur
den Massstab ihrer selbstgemachten Religion gelten lassen "(§ en
zelfs
nicht
gaf
theoretisch findet
statt
Lehrart
p.
260).
blijkt duidelijk
,
dass
die
41);
Christliche Seligkeit
zijn stelsel
van naderbij
beziet,
dat in zijn theorie principieel elk onderscheid tusreligie
die
en de theologia naturalis was opgeheven.
der Bibel", zoo schrijft hij, „widerholt nur
grössere Theil
welche
,,
Zoodra men echter
die natürliche Religion
Satzen,
toe,
hij
one Christliche Erkenntniss" (Uber die freiere
schen de Christelijke
„Der
hij
nach und nach eine solche Morgenandacht Ihres
Amtes und Standen wegen insbesondere nach ger Zeit
zijn
Dat
zijn.
„Nahere Anleitung zu nützlichem
reeds uit wat hij in zijn
„Probiren Sie es
zij
aan het overgeleverde Christen-
Ernesti naar het nuchtere Rationalisme gezwenkt te
jene
201
Johann Salomo Sem/er,
§ 91.
der
philosophia
Dialecticam " (p.
,
der kleinere Theil derselben die sehr wenigen
heilige
Schrift
von der natürliche Theologie
unterscheiden, namlich über die Möglichkeit der besten Vereinigung
mit Gott und Uebereinstimmung mit
Endzwecken lijkst
Encyclopaedisch heeft
alle seine
zijn
hij
is
,
2 Vol.
Halae 1765 en 1766.
zijn historisch karakter.
beide deelen
ad liberalem eruditionem Hoofdkenmerk van dit ge-
saam omvatten,
Van de 350
zijn bijna
gewijd. In zooverre treedt hij dus
Buddeus,
meer
bladzijden toch, die
300 aan de historische over-
zichten van de exegese, de dogmatiek en de „
en
über uns gedachten
gevoelen het duide-
uiteengezet in zijn Institutio brevior
theologicam schrift
".
Dogmengeschichte
in het
"
spoor van Calixtus
dan van Ernesti; maar toch heeft deze historische
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 283](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's