GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 169

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 169

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

HIERONYMUS ZANCHI.

§ 69.

III.

Vandaar thans de onmisbaarheid,

69).

(p.

Hfst.

2.

Openbaring

van eene

niet alleen

den ons ingeschapen dorst naar Goddelijke kennis

die

,

IÖI

maar van zulk eene, die ,,inspirata, supra rationis humanae gradum egreditur" (p. 74). Van deze ware Theologie nu ligt de bron niet in de H. Schrift, maar in God zelf, en is de H. Schrift stilt,

slechts de caussa instrumentalis

en

20. alle

En en

schepselen

name

wel met

voor wat hun betrekking

,

dient opgemerkt,

tevens

H. Schrift voor hem noch aan de

maar door God Iunius

de grenslijn

wetenschappen.

overige

werpen van

af.

En

p.

zedelijke

zijn ze

onder-

maar voor zoover ze

;

God

en doel rechtstreeks met

hangen ze van de Theologie

Amst.

de Theologie en de

God worden beschouwd,

wetenschappen

zelfstandige

haar beginsel

ecclesia hangt,

Voor zoover de natuur en de

wereldorde buiten verband met

opera

betrekkelijke juistheid en

tusschen

trekt

zelf

aangaat.

zijn

in het hart (ed.

men, met welke

terwijl

dat het gezag der

noch aan de

ratio

wordt

bevestigd

Hieruit ziet

305)

scherpte

zelf

;

God

i.

God

tot

en onzie?tlijke dingen,

zijn zienlijke

waarbij

ius;

zijn

304,

zich bedient

materia voor deze ware Theologie aangeeft:

als

hij

waarvan God

,

in

in

betrekking staan,

even scherp

is

de

lijn,

die hij

tusschen beide trekt wat aangaat haar uitgangspunt. Gelijk toch de overige wetenschappen uitgaan van waarneming en axiomata, zoo

gaat de wetenschap der Theologie

humanum

voor het genus

,

als in

§ 69.

Hierony mus Zanchi.

Bijna

geheel

(15 16

— 1590)

gelijken

in

het

uit

van de

inspiratio Dei,

geest

bezag

wezen der Theologie;

HlERONYMUS Zanchi

alleen heeft

Zanchi

breeder de verhouding tusschen de Theologie en de Philosophie gewerkt.

De

Zijn

natura

,

gevoelen desaangaande komt voor

attributis et operibus

apud Gamonetum 1605. Tom. poging

is

gewaagd,

om

zoo

den enkelen persoon.

iets uit-

in zijn geschrift

Dei {Opera Omnia. Ed. Genev.

III. p.

218

sq.),

waarin een practische

een aanmerkelijk deel van den inhoud der

name van de natuurkunde, naar de Theologie brengen. Zelf gevoelde Zanchi dat deze poging te ongewoon

Philosophie, en met

over te

was,

om

daar

aan den ingang van het derde deel, handelende de operibus

zonder nadere toelichting ondernomen te worden, en van-

11

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 169

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's