GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 204

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 204

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

196

eer

Hfst.

2.

III.

§ 76.

aan de Schrift toekomt, een band te leggen tusschen die

hij

aanknoopingspunt

Schrift

Er moet een aanknoopingspunt

niet los naast ons liggen.

onze

De H.

en onze menschelijke persoonlijkheid.

Schrift

dit

BARTHOLOMAEUS KECKERMANN.

ook voor Ursinus

ligt

kan

zijn,

en

het probleem dat

in

toestand stelt, in verband met de oplossing die dit

zondige

probleem vindt in de H. Schriftuur.

Keckermann.

§ 76. Bartholomaeus

Een min of meer afwijkend standpunt neemt in deze periode Bartholomaeus Keckermann (i 57 1— 1609) in, die te Dantzig, op een tamelijk eenzamen post, voor de Gereformeerde beginselen ijverde. Hij stond niet in kerkdijken dienst maar was Rector van het Gym,

nasium, en doceerde

zoodanig de theoretisch-practische philo-

als

sophie. Zijn daarvoor in gereedheid gebrachte cursus nu

is

later in

twee

folio-deelen publiek gemaakt, verrijkt met een kort Systema Theologiae

en een Rhetorica Ecclesiastica

die echter

,

saam

slechts een twee-

honderd kolommen of honderd bladzijden beslaan. De titel luidde: Dr. BARTH. Keckermanni, Opera omnia quae exstant Genevae apud ,

Petrum Aubertum,

1614, in twee

Tomi,

elk

van ruim 1000 bladzijden,

waarin achtereenvolgens de Praecognita Philosophiae

,

de Logica,

de Physica, de Astronomia, de Geographia, de Metaphysica, de Ethica,

Een eigenlijke studiorum, schreef Keckermann

de Oeconomica en de Politica worden afgehandeld. Theol. Encyclopaedie, of ook ratio

dus

maar toch

niet,

heeft hij èn in zijn Systema Theologiae , èn in zijn

Praecog?iita Philosophiae wijze over het

losophie uitgelaten

,

om

van

zijne

der Theologie, .van

wezefl

geheel

in zijn

Ethica zich op te eigenaardige

denkbeelden geen

aanstonds toch wijkt Keckermann in

Reeds het

èn

,

wezen der Theologie en haar samenhang met de Phi-

zoo

af;

teruggaan

formeel

als

zijn

notitie te

zijn

nemen.

opvatting van

Gereformeerde tijdgenooten

materieel.

Formeel doordien

op de idee der Godskennisse

in

God

hij

hun

zelven geheel

glippen laat; en materieel in zooverre het doel der Theologie

hem

niet

de

eere

Gods,

maar de

Theologia est prudentia religiosa Hij

ziet

platrix,

dienovereenkomstig die

in

zaligheid

van den zondaar

ad salutem perveniendi

bij is.

(llb p. 6j).

de Theologie geen scientia contem-

methodo synthetica zou

te

beoefenen zijn, maar een

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 204

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's