Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 384
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
376
Hfst.
2.
§ 117.
III.
von schelling.
§ 117. Friedrich
Wilhelm Joseph von Schelling.
De
waarin
tegenstelling
speculatieve
de
trad,
was geen volstrekte, daar beiden opereeren
uit
van het ideaal-eeuwige met het empirisch-tijdelijke.
antinomie
Slechts
de school van Schleiermacher met de
staan
hierin
tegen elkander over, dat Schleiermacher
ze
het empirische begint, en hiervoor de verklaring in het ideale
bij
zoekt, terwijl de speculatieve school haar positie in de ideënwereld
neemt,
aan
en
het empirische slechts de eere
op eindige wijze
liet
Friedrich Wilhelm Joseph von Schelling die
van
uit dit
zijn
de
Schelling
opgevat
zoo
tijd
en
heeft,
grooten
synthese
het
hij
schijnbaar
de wijsgeer,
aan
als het
het
De
religie
was voor
de Philosophie en de Historie, beide als
,,
die Wissenschaft des
uitgaan van de idee in de
terugkeeren van de phaenomena
en
is
daardoor op de Theologen
oefende.
de philosophie
;
Urwissens", de historie
juist
invloed
van
idealen zin
in
ideale
standpunt de Christelijke Theologie met de warmste
sympathie gekoesterd
van
van het
openbaren.
te
Christendom
in
de
phaenomena
Vandaar dat hooge beteekenis
idee.
zijn volle,
kon toekennen. Tot op Christus verwijderde het eindige zich steeds meer van het absolute in door en na Christus keert het eindige in ;
het oneindige terug.
van
De
val in het paradijs
is
daardoor hoeksteen
wereldbeschouwing; en daartegenover staat dan de ver-
zijn
lossing
,
„Der Schluss
Christus.
in
einer neuen
,
der alten Zeit und die Grenze
desen herrschendes Prinzip das Unendliche war, könnte
nur dadurch gemacht werden, dass das wahre Unendliche Endliche kam, seiner
nicht
um
dieses zu vergöttern,
Christus
als
Ende und
es in
is
daher der Mensch gewordene
Gipfel der alten Götterwelt" (Vor-
lesnngen über die Methode des Akademischen Studiums, ed. "181 3,
das
in
um
eigenen Person Gott zu opfern und dadurch zu versöhnen.
Die erste Idee des Christenthums Gott,
sondern
1830.
Cotta'sche
echter ook klinke, toch
bedoeld.
Hij
stelt
Ausgabe. is
V.
p.
292).
1
803
Hoe orthodox
dit
het door Schelling in geheel anderen zin
toch de identiteit tusschen het ideale en reale,
wahre Ideale allein und ohne weitere Vermittelung auch das wahre Reale und ausser ihm kein anderes sey (p. 215).
zoodat
„das
'*'
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's