GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 384

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 384

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

376

Hfst.

2.

§ 117.

III.

von schelling.

§ 117. Friedrich

Wilhelm Joseph von Schelling.

De

waarin

tegenstelling

speculatieve

de

trad,

was geen volstrekte, daar beiden opereeren

uit

van het ideaal-eeuwige met het empirisch-tijdelijke.

antinomie

Slechts

de school van Schleiermacher met de

staan

hierin

tegen elkander over, dat Schleiermacher

ze

het empirische begint, en hiervoor de verklaring in het ideale

bij

zoekt, terwijl de speculatieve school haar positie in de ideënwereld

neemt,

aan

en

het empirische slechts de eere

op eindige wijze

liet

Friedrich Wilhelm Joseph von Schelling die

van

uit dit

zijn

de

Schelling

opgevat

zoo

tijd

en

heeft,

grooten

synthese

het

hij

schijnbaar

de wijsgeer,

aan

als het

het

De

religie

was voor

de Philosophie en de Historie, beide als

,,

die Wissenschaft des

uitgaan van de idee in de

terugkeeren van de phaenomena

en

is

daardoor op de Theologen

oefende.

de philosophie

;

Urwissens", de historie

juist

invloed

van

idealen zin

in

ideale

standpunt de Christelijke Theologie met de warmste

sympathie gekoesterd

van

van het

openbaren.

te

Christendom

in

de

phaenomena

Vandaar dat hooge beteekenis

idee.

zijn volle,

kon toekennen. Tot op Christus verwijderde het eindige zich steeds meer van het absolute in door en na Christus keert het eindige in ;

het oneindige terug.

van

De

val in het paradijs

is

daardoor hoeksteen

wereldbeschouwing; en daartegenover staat dan de ver-

zijn

lossing

,

„Der Schluss

Christus.

in

einer neuen

,

der alten Zeit und die Grenze

desen herrschendes Prinzip das Unendliche war, könnte

nur dadurch gemacht werden, dass das wahre Unendliche Endliche kam, seiner

nicht

um

dieses zu vergöttern,

Christus

als

Ende und

es in

is

daher der Mensch gewordene

Gipfel der alten Götterwelt" (Vor-

lesnngen über die Methode des Akademischen Studiums, ed. "181 3,

das

in

um

eigenen Person Gott zu opfern und dadurch zu versöhnen.

Die erste Idee des Christenthums Gott,

sondern

1830.

Cotta'sche

echter ook klinke, toch

bedoeld.

Hij

stelt

Ausgabe. is

V.

p.

292).

1

803

Hoe orthodox

dit

het door Schelling in geheel anderen zin

toch de identiteit tusschen het ideale en reale,

wahre Ideale allein und ohne weitere Vermittelung auch das wahre Reale und ausser ihm kein anderes sey (p. 215).

zoodat

„das

'*'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 384

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's