GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 394

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 394

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

Afd.

386

de Openbaring.

in

lio-t

Religion,

haften

dass

ist,

d.

i.

wesentlich im Begriff der wahr-

liegt

und swar von Gott geofifenbart

Form

ist

das Selbsbestimmende

es schlechthin Manifestiren {Pilos op hie des

ist

Denn

sey.

das Prinzip wodurch die Substanz Geist

für-sich-seyende

unendliche

die

ist,

„Es

ROSENKRANZ.

§ 121.

III.

derjenigen, deren Inhalt der absolute Geist

geoffenbart,

sie

indem das Wissen als

Hfst.

2.

Band,

Geistes

maakt het ware weten omtrent

dit echter

VII.

b.

God

zoo onbegrijpelijk zwaar, en Hegel verklaart de neiging van

Juist

417).

p.

om

Theologen,

zoovele

de

liever

religie

dan God

tot obiect

van

onderzoek te kiezen, dan ook alleen daaruit, dat ze tegen dezen denkarbeid niet

opgewassen. „Bedenkt man," zoo

zijn

„ die Schwierigkeit der Erkenntniss Gottes als Geistes

sondern zum Denken, fortgeht, aber fast nicht zu

zunachst

begreifenden

verwundern seyn

,

zum

dass so Vielen

geboten worden das Allerleichteste aber ;

Mensch von

dass der

soll;

besonders die Theo-

,

kommen, und

ist

das angegebene Resultat

van

geest

onder

de

Theologen mag

althans niet gerekend worden. In zijne Encyclopaedie

der theologische

Wissenschaften (Halle,

2e

1831,

uitgave

geeselt hij zonder sparen de onwetenschappelijkheid

loog „wer des Denkens Anstrengung fürchtet"

van de

uit

seyn

soll,

Denken

es

Gott nichts wisse'' (p. 448).

tragen

deze

tot

Rosenkranz

hij

mag

so

K. Rosenkranz.

§ 121.

Nu,

lasst,

haben, was ihnen zu diesem Behufe

das aufgenommen

willig

die es nicht

reflectierenden Verstande

Denken fortgehen

darauf verfallen sind, leichter damit ab zu

logen, so

zum

,

Glaubens bewenden

des

bey den schlichten Vorstellungen

schrijft hij,

denn

sie

allein

ist

Andere mehr

Ruhe name

kann"

bij

am Glauben überwunden

Gestalt des

keine

finden

„die Theologie

hat.

sie

durch das

Der Gedanke

wissenden Geistes, über welche hinaus

und

liegt, (p. X).

de Christelijke

XI); en gaat

nicht bloss glaubig

ist'hür dadurch Theologie, dass

allen Zweifel

die

dat

stelling,

(p.

1845)

van den theo-

En

religie

in dit

welcher allein die Gewissheit

standpunt moet daarom met

worden ingenomen, omdat „die

Christliche Religion, als die des offenbaren Geistes nicht bloss eine

Lehre der Wahrheit hat

für das

gemeinsame Bewustseyn

,

wie die

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 394

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's