GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit het Woord - pagina 37

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit het Woord - pagina 37

Stichtelijke bijbelstudiën. Tweede bundel.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

33 de hand aan het heilige slaat, werkt met vuur. Het heilige is als een vuur, Jezus zelf noemde het zoo, toen Hij zijn zending omschreef, als een komen „om te doopen met den Heiligen Geest en met vuur'' Elk schepsel onder de kinderen der menschen zal of hier op aarde „met vuur gezouten worden," of in den dag des oordeels „door vuur worden verteerd." De Driemaal-heilige zelf heet een „verterend vuur," en zijn machtig, onweerstaanbaar woord is den profeet als een „vuur in zijn beenderen."' Wat is nu de werking des vuurs? Een dubbele. Het vuur behoudt of verteert. Zoo nu ook het vuur des Heiligen. Het heeft eenerzij ds kracht ter

Die

verzoening en ter behoudenis, anderzijds ten verderve. Yerzoenend werkt het vuur dat door den seraf van het altaar wordt genomen, om Jesaja's onreine lippen te zuiveren. Louterend werkt het vuur onder den smeltkroes des lijdens. Nog in den jongsten dag zullen er „behouden worden als door vuur."; Maar ook het vuur des Heiligen verteert. „Met vuur," zegt Jesaia, „zal de Heere in het recht treden." „Hij zal doorbreken als een vuur en zijn wagenen als een wervelwind, om met grimmigheid zijnen toorn hiertoe te wenden en zijne schelding met vuurvlammen." Daarom heet ook het lijden der eeuwige verdoemenis een lijden „des eeuwigen vuurs," een verkeeren in „het vuur dat niet uitgebluscht wordt," wijl ook het volstrekte verderf nog een ervaren is van het heilige Gods. Dat geestelijk vuur nu is in Gods Woord besloten, en in het Woord dat bij God en God was, in den Christus geopenbaard. Prediking van dat Woord, prediking van dien Christus, oefent

daarom Zijn

altijd

kracht.

Woord

gaat

uit

en

keert

niet ledig weder, het doet al wat

Hem

behaagt. Toch is het

reddende

en

onloochenbaar,

behoudende

te

dat zijn,

die kracht vaak, verre van een veeleer schijnbaar tot niets wordt

gereduceerd. Hierin echter vergist men zich. Men heeft het oog uitsluitend op een zegenende werking, en waant, dat, waar deze uitbleef, van geen werking met al sprake kan zijn. Twee dingen verliest men hierbij uit het oog. Yooreerst, dat er door gansch de Schrift uitdrukkelijk van een prediking sprake is, die verstokking werkt. En ten andere, dat de Christus gesteld is niet slechts ter opstanding, maar ook ten val. Dat de Heilige Schrift een prediking ter. verstokking kent, is met het kapittel van Jesaia's profetische roeping voor oogen, volstrekt onloochenbaar. Met in bedekten term toch, maar met de klaarste

bewoording, wordt het uit de heiligheden des hemels den zoon van Amoz toegeroepen: „Ga henen, en maak het hart dezes volks dik, en 3

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1896

Abraham Kuyper Collection | 256 Pagina's

Uit het Woord - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1896

Abraham Kuyper Collection | 256 Pagina's