GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 198

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 198

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

MAKIA VAN BETHANIË.

186

veroordeelen, noch de mystieke op haar piëtistische zuster uit de hoogte neerzien. Beide soort karakters hebben hun eigen recht van bestaan. Noch het één noch het ander kan gemist worden. Uit een wereld met enkel bedrijvige vrouwen zou allengs al het teedere en diepere uitgaan; en in een wereld met enkel peinzende zusters zou het ten slotte meer een di'oomen dan werkelijk leven worden.

Ook Maria van Bethauië neemt daarom

in

den kring van Jezus

eigene plaats in. Ze vertegenwoordigt er de vrouw van het fijnere, diepere gevoel. Meer inwendig dan uitwendig bezig. Een vrouw, die ziet wat een ander niet ziet. In stilte opmerkt. En die door dat naar binnen gekeerde allengs het bestaan van een geestelijke wereld heeft ontdekt, die haar boeit en waarin ze gedurig ver-

haar

zinkt.

De

merkelijke dingen, die van haar bericht worden, toonen en verraden alle hetzelfde karakter. Als Jezus, een jaar vóór het gebeurde met Lazarus te Bethanië, bij haar inkeert, en Martha zich afslooft, om voor Jezus te zorgen, zit zij stil en rustig aan Jezus' voeten neder, en verzinkt met heel haar geest in zijn hemelsch woord. Als een jaar later Lazarus gestorven is, en Jezus op den weg aankomt, is Martha reeds naar Jezus toegesneld, als Maria, nog in haar smart verzonken, nauwelijks merkt wat er om haar heen ge-

dit

drie

om

strijd^

schiedt.

En als het kort daarop met Jezus naar het kruis gaat, en Martha voor het gastmaal heeft gezorgd, en gemaakt heeft dat er niets op den disch ontbrak, voelt Maria dat er toch nog iets ontbreekt, en vlecht zij goddelijke poëzie door het bange proza, als ze haar flesch vol nardus breekt en Jezus zalft, als om het Lam Gods in Hem te wijden voor den dood, waarin Hij sterven ging.

Nu

vinden deze fijner bewerktuigde, diepere naturen in de wereld, onder Christenen, gemeenlijk minder S3'mpathie. En dat is natuurlijk, want het piëtisme heeft meer, waarop het wijzen kan. Het is altoos actief. Het is zoo overvloedig in Christelijke werken. En toch verdient het de opmerkzaamheid, dat Jezus zich blijkbaar meer tot Maria dan tot Martha voelde aangetrokken. Althans en

zelfs

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 198

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's