GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van het kerkelijk ambt - pagina 23

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van het kerkelijk ambt - pagina 23

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

Gereformkerde Stemmen. Houden we daarom

voet

„Heerschappij voeren" oefenen,

dit

ailes

zichzelf

Als

van macht maken,

niei misbruik

is

ligt

heerschappij voeren op

het

in

Van

ander verdrukken.

niei dwingziek een

is

over

stuk.

bij

niei tyrannie uit-

is

en

heerschappij

Heerschappij duidt dus in het minst niet aan een misbruik, maar een rechisbeirekkmg en wel bepaaldelijk de betrekking tusschen een overheid en een onderdaan.

niets.

er

spreken

recht

Jezus

uitoefenen.

den Christus

van

Al

„dat de

staat:

wie

overheid

maar ook die

is,

alleen,

zijnen schouder rust", volgt

voert over de onderdanen heerschappij D. w.z.

er onmiddellijk op, dat deze heerschappij zich

de overheid heeft het recht en de macht, om haar onderdanen te bevelen en te gebieden; om gehoorzaamheid aan dat bevel en dat gebod af te eischen en wordt die geweigerd,

heerschappij op

openbaren

juist

drukking en

in het

van ver-

in het siuiien

zal

brengen van het vrederijk.

de zon geschapen is tot heerschappij daags en de maan tot heerschappij des

Als <ies

nachts,

duidt

dagen en

bij

eeniglijk

dit

dat ze

aan,

„zijn heerschappij zijn zal van zee tot zee en

sluit

aan de einden der aarde",

rivier tot

deze profetie zelve elk denkbeeld en elke

gedachte van tyrannie

Eens voorgoed moet dit misverstand dus den weg geruimd en dient men terug te keeren tot de nuchtere klare beduidenis der woorden.

En doet men dat, dan is man van verstandigen zin geen maar

staat

vast,

er

onder

alle

quaestie over

ligt

het karakter, het eigenlijk wezen

van

alle heerschappij.

dat

recht

zich onderwindt,

wie

al

Zonder deze macht en

bestaat er geen heerschappij.

voeren, zonder dat

bij

om

dai recht en deze macht

maakt zich schuldig aan

bezit,

dat heerschappij

kan zeggen: „God de Heere macht verleend om u te gebieden; u gehoorzaamheid af te eischen; en er u desnoods toe te dwingen", bezit geen heerschappij, maar is er van ontbloot. Het woord onderdaan maakt de zaak dus uit. Een heerscher zonder onderdarien is geen

Wie

niet

heerscher, en evenzoo alleen de

daan drukt den toestand

een landstreek bezitten.

zulk een heerschappij verkeert.

niet

dat

macht heb u

ik

tot

zijn

macht heb u

los

bedoelde Pilatus

laten?"

te

niet,

dat

te

dooden en

Ook

toen toch soldaten

hij feitelijk

had en dus Jezus kon

beschikking

laten dooden, zooals een struikroover

ook zou

kunnen zeggen „Ge ziet wel, dat ik het in mijne macht heb, om u dood te schieten;" neen, maar toen sprak ook Pilatus van deze :

God

heerschersmachi, die uit de van souvereiniteit

roekelooze

heeft mij

rechi en heerschersmachi over iemand of over

gij

En

heerschappij te

voeren niets anders aanduidt dan heerschers-

Zooals Pilatus tot den Heiland zei: „Weet

'

Hierin

met geweld.

aanmatiging.

uit.

uit

mogelijk,

;

ze af te dwingen

bij

nachten macht oefenen.

Als Zacharia van den Christus getuigt dat

van de

.

verleende

naam

onder-

van wie onder

Tegenover een heerscher of een heerschappij noch voegt iets anders dan gehoorzaamheid; altoos tenzij het in zou gaan tegen de past

eere Gods. Zij

dus, die er hedendaags

de dominees voor

te stellen als

op

uit zijn,

om

een soort kerke-

burgemeesters en de classicale besturen een soort Gedeputeerde Staten, slaan den

lijke

als

bal ganschelijk mis en verraden op jammerlijke

hunne onnadenkendheid.

wijze

Ook

vloeit.

uit

de kerk toch

in

is

zeer zeker een heer-

Hoor het maar in Jezus' antwoord: ,,Ge zoudt geen macht tegen mij hebben, zoo ze

schappij opgericht, maar rust die heerschappij

u niei van boven gegeven ware.'' Romes keizer heerschte naar menschelijk

tengevolge waarvan elk geloovige en alle leden

recht rechiens over Judea. zijn

Romes

gezag door Pilatus als

vertegenwoordigen.

En

zijn

Jezus,

keizer liet

landvoogd

als

in

Judea

geboren, stond dus onder zijn jurisdictie. Hij

had macht over

Jezus.

Deze macht

is

door

Jezus niet betwist. Pilatus kon, krachtens souvereiniteit bij de gratie Gods, die

keizer

rustte,

en die

hij

op

de zijn

vertegenwoordigde,

uitsluitend

op de schouders van den Middelaar,

Hem dan ook als onderdanen staan, en erkennen zullen en moeten, dat aan Christus machi over hen gegeven is. „Mij is gegeven alle machi in hemel en op aarde!" Wat volstrekt niet zeggen wil, dat Jezus als Middelaar, en dus ook als mensch almachtig der kerk tegenover

zou

zijn

geworden; maar alleen dat hem alle is opgedragen in het Koninkrijk

heerschappij

der hemelen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's

Van het kerkelijk ambt - pagina 23

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's