GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Van het kerkelijk ambt - pagina 32

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van het kerkelijk ambt - pagina 32

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

Gereformeerde Stemmen.

3

den

in

meê

van Opzieners der gemeente, die het ambt optreden en de regeeringe

zin

in

der kerk voeren, kent in enger en juister zin alleen de Gereformeerde kerk.

Ook met het Leeraarsatnbt is men in de war geraakt. Men kent den ouden strijd van onze Confessie die slechts drie ambten de Kerkenordening van Dordt, die vier

en

diensten optelt, en nog steeds drie alsof

blijft

men deze

ambten en vier diensten dooreenwarren de organische regel ontbrak.

I

niet

weer gedeeltelijk

in elkaêr

kunnen vloeien

en dooreengestrengeld worden. Blijkens Hand. 6:2 is het motief voor de oprichting van het Diaconaat in de kerk van Jeruzalem alleen daarin gelegen, dat de apostelen het te druk kregen, en door hun zorg voor de armen belemmerd werden in

hun

dienst

zoo

Woord Gods dan

ziet

mogen

Woord.

het

in

behoorlijk",

zeggen

„Het „dat

ze,

is

wij

niet

het

nalaten en de tafelen bedienen;

om

mannen, die

naar

wij stellen

over deze noodige zaak."

Toch ontbreekt die niet, zoo men maar let op de combinatie in de ambten. In den Christus, gelijk we telkens herin

Dit wilde intusschen volstrekt niet zeggen, dat de Apostelen nu voortaan met de Barmhartigheid, of deze Diakenen met den dienst

nerden, liggen de drie ambten niet separaat

des

naast

elkaêr,

maar

uitingen van het ééne Middelaarsambt. ö«</i?rscheiden,

maar

de drie ambten

in

niet

^«cheiden,

Wel

zijn

dus

den Middelaar naar wortel

en oorsprong één.

Vandaar nu, dat ook aarde

instrumenteel

in organen, die

op

ambt optreden, gedurig deze schijnbare vermenging voorkomt. Als de Heere Christus van den Olijfberg in

zijn

hemel is gevaren, zijn de Apostelen van het geheele, nog ongedeelde en ongesplitste ambt. Ze zijn Leeraars, Opzieners en Diakenen tegelijk. Zij leeren, ze regeeren en ze zorgen voor de nooddruftigen. ten

dragers

Waar

ze voor het eerst in

om gemeenten

optreden kerk

openbaring

tot

eveneens

dragers

Er

ambt.

staat

onder hen.

Zij,

te

vreemde plaatsen stichten en de

brengen,

te

zijn

niemand naast hen, niemand de Apostelen, zijn het amb-

factotum.

telijk

Maar

als

wordt,

éénen

dien

verandert

dit.

Dan

ziet

ge

wel

terdege naast de Apostelen ook in den

des Woords optreden. Zoo zelfs dat de tegenstanders „niet konden wederstaan de wijsheid en den Geest, door welke hij sprak" (vs. 10). En God de Heere, wel verre van dit onbezegeld te laten, gaf dat „wonderen en groote teekenen onder het volk" door dezen Diaken geschied zijn. Ja, dat hij, de Diaken Stefanus, en niet een Apostel, verwaardigd is, om het eerst de belijdenis van den Christus met zijn bloed te bezegelen. dienst

Preutsche, achtige

geen

Hij

wortel,

gaat er dan de dienst der Tafelen wordt een apart Diaconaat ingesteld. daarna stellen ze naast zich, ook te

Eerst

Opzieners

aan, :

gelijk

duidelijk

kerk

loket-

Apostel

aan

Woord

volstrektelijk niet,

God

af te bidden dat nog eens met Diakenen van

en

en

deze afscheiding reeds

bij

het

Apostolaat zoo weinig scherp

bestond nog veel ook het Leeraarschap en Opzienerschap gedurig dooreen te strengelen. Immers deze beide waren nog veel werktuiglijk

is,

gereeder aanleiding,

meer

Hand. 15 4 en 23, waar naast de Apostelen nog uitdrukkelijk de ouderlingen of opzieners genoemd worden. Deze deeling en onderscheiding belet intusschen volstrekt niet, dat deze ambten

een

en geen Diaken aan het

En waar nu Diaconaat

men

uit

kleingeestige,

alsof

het slag van Stefanus verrijken mocht.

En

blijkt

geld,

zijn

af en

Jeruzalem,

pedante,

afscheiding,

mocht raken, vindt ge dus

uit

waar eerst aller stengel nog schuilt en verborgen zit, allengs drie onderscheidene ambtelijke functien opkomen. ambtelijken

hadden.

somme gelds uit Griekenland en Klein-Azie. En omgekeerd zien we Stefanus, den Diaken,

en het ware wel van

de kerk zich uitbreidt, en de schare toeneemt, en de bemoeiing veel meerder

niets uitstaande

uit op een collectereis, en brengt aan de verarmde Jeruzalemsche gemeente een groote

ze

van het volle ongedeelde

Woords

Integendeel, nog jaren daarna, gaat Paulus

het slechts de drie

zijn

dan

om

beide

eerste

verwant.

Vat

het Leeraarsambt in zijn strenge onder-

scheiding,

kerk

de

daar

dan hoort

niet bij.

Opzienerschap

En

er

de

regeering

evenzoo, neemt

streng

afzonderlijk,

der

men

het

dan

ligt

de dienst des Woords er buiten. Maar overmits de kerk, ook in haar ambten geen ineengezette machine, maar een levend orga-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's

Van het kerkelijk ambt - pagina 32

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 52 Pagina's